Nya bromsar.....

Nya bromsar.....

Inläggav metal900 » lör okt 24, 2009 10:40 pm

Har gått rätt länge nu och varit lite missnöjd med orginalbromsarna.
Varit lite funderingar på hur man skulle göra, men kunde inte hitta någon bra
lösning som tilltalade mig.
Kollat en hel del på nätet och såg att ISR har en massa godis,tyckte de dom gör verkar vara bra grejor,
så jag åkte dit o pratade med folket där (väldigt trevliga också för den delen) så efter lite snack så var man såld.
Köpte hela broms-kitet:monoblock 6 kolvs bromsok med 6 separata bromsbelägg,huvudbromshantag med 17,5 mm kolv,
och nya skivor.
Har monterat nästan allt nu,blev ett klart lyft för hela utseendet också.
Det som e kvar att göra är att modifiera fästet till bromsvätskebehållaren alt.göra ett nytt.
Lösa bromsljuskontaten,har ett par ideer hur jag ska fixa till det,och att lufta systemet.
Bilagor
IMG_3425.JPG
IMG_3425.JPG (96.79 KiB) Visad 1989 gånger
IMG_3422.JPG
Bromljuskontakt monterad
IMG_3422.JPG (117.75 KiB) Visad 1989 gånger
4.JPG
4.JPG (124.48 KiB) Visad 2096 gånger
3.JPG
3.JPG (135.5 KiB) Visad 2096 gånger
2.JPG
2.JPG (172.71 KiB) Visad 2096 gånger
1.JPG
1.JPG (170.32 KiB) Visad 2096 gånger
Senast redigerad av metal900 lör okt 31, 2009 7:13 pm, redigerad totalt 1 gång.
metal900

Användarvisningsbild
VTRSponsor
VTRSponsor

Hoj: VTR1000F 99
Kön: Man

Re: Nya bromsar.....

Inläggav Tweety » sön okt 25, 2009 12:04 am

Alltså, inget ont om Acke, han är otroligt trevlig (om det var honom du snackade med på ISR?)... Men snacka om overkill.... :lol: Du kommer att upptäcka en helt ny värld... Ta det försiktigt på provturerna bara...

Jag hoppas att du har eller har planerat att skaffa styvare gaffelfjädrar också... För med dom där hejdarna och orginalgaffeln lär du göra saltomortaler längs vägen... Nu vet jag inte hur tung du är... Men jag gissar över 55 kg iaf vilket orginalgaffeln är dimensionerad för... Så niga som attan lär det göra när de där nyper till...

Offtopic/sidonotis: För mindre pengastinna som vill förbättra bromsarna så passar ok och cylinder från diverse nyare CBR modeller och gör en rätt hyffsad skillnad för ganska mycket mindre pengar... Men ja, om man byter bromsar så upptäcker man snabbt att man behöver byta fjädrar också...
VTR 1000F + CBR 929RR + CBR 954RR + CBR 1000RR + VTR 1000SP1/2 (RC-51) + 1 st galning = RCBVTR 1000F
Tweety

Hoj: RCBVTR 1000F (97 till 09)

Inläggav metal900 » sön okt 25, 2009 12:38 am

Pratade en del med mekanikker,
han med turbo på sin vtr, han har öhlinsfjädrar på sin fram liksom jag o det funkar utmärkt,
han kör med 6 kolvsok också ,inga problem...men med en otrolig bromsförmåga.
Räcker med pekfingret,, :D
metal900

Användarvisningsbild
VTRSponsor
VTRSponsor

Inläggav Tweety » sön okt 25, 2009 12:03 pm

metal900 skrev:Pratade en del med mekanikker,
han med turbo på sin vtr, han har öhlinsfjädrar på sin fram liksom jag o det funkar utmärkt,
han kör med 6 kolvsok också ,inga problem...men med en otrolig bromsförmåga.
Räcker med pekfingret,, :D

Jo, om du har fixat fjädrarna med öhlinsdelar så är är det lugnt... Och jo, pekfinger räcker... Samma med de radiella oken från CBR1000RR... Två fingrar är som att köra in i en vägg... Det skriker i framdäcket och det blir lätt i häcken, men stannar gör det på en femöring...

Tre fingrar eller mer är defenitivt att betrakta som nödbroms... Men den stora vinsten och du kommer att uppleva samma, man kan reglera bromstrycket på ett sätt som är helt omöjligt med original VTR bromsarna... Med dem är det allt eller inget...
VTR 1000F + CBR 929RR + CBR 954RR + CBR 1000RR + VTR 1000SP1/2 (RC-51) + 1 st galning = RCBVTR 1000F
Tweety

Hoj: RCBVTR 1000F (97 till 09)

Inläggav metal900 » sön okt 25, 2009 12:25 pm

Just att kunna reglera bromstrycket enkelt är en av dom bra fördelarna med dessa,
det gillar jag.
metal900

Användarvisningsbild
VTRSponsor
VTRSponsor

Inläggav Boztich » sön okt 25, 2009 2:21 pm

Ooooooh, ISR!!!! :hail
Det kommer garanterat bli en viss scenförändring när ni ska iväg på långturer i sommar. Med söta damen + packning ränner det ju iväg i vikt vilket originalbromsarna definitivt inte mäktade med vilket flertalet gånger tyvärr besannats. Kan inte påstå att damen heller hör till den tyngre viktklassen.
Använder du ditt omdömme som vanligt, metall900, kommer det bli en vanesak.

// Boztich
Boztich

Inläggav stikkan » tor nov 19, 2009 12:40 am

Det var det snyggaste bromshandtag jag sett!
stikkan

Hoj: VTR 1000F

Inläggav HPD » sön nov 29, 2009 9:10 pm

ISR, respekt..........
Jag har monterat på ISR skivor på min lilla röda samt race belägg på orginal okena, funkar hundra.
En polare ville ha en likadan cykel som mig, vi åkte och kikade på den och jag provkörde åket. Vid första inbromsningen så missade jag avtags vägen då orignal grejerna inte mäktade med. VTRén e en bra cykel, men som vi alla vet så har även solen fläckar.....
HPD

Inläggav metal900 » sön nov 29, 2009 9:53 pm

HPD skrev:ISR, respekt..........
Jag har monterat på ISR skivor på min lilla röda samt race belägg på orginal okena, funkar hundra.
En polare ville ha en likadan cykel som mig, vi åkte och kikade på den och jag provkörde åket. Vid första inbromsningen så missade jag avtags vägen då orignal grejerna inte mäktade med. VTRén e en bra cykel, men som vi alla vet så har även solen fläckar.....

Håller med där ang. solen...nu med byte till bättre bromsar så har man nått målet känns det som,har allt gillat stormen..
men med åren man har ägt den så har man velat uppdatera vissa saker när pengarna rullat in,visst ,en nyare hoj e en
lösning=mer effekt,modernare på det mesta,men med feta försäkringar går det alt. bort,
Nu har jag fått till en hoj som jag vill ha den,med uppdaterat chassi+bromsar,moddad gaffel med öhlinare+dito bak.
Klart ska man vara petig så hade väl inte några till hk varit helt fel :)
Men jag är nöjd nu + att försäkringen för mej e billig,så då kan man lika gärna behålla hojen ett tag till. :mrgreen:
metal900

Användarvisningsbild
VTRSponsor
VTRSponsor

Inläggav rallyotto » tis dec 01, 2009 7:15 am

Skillnaden i försäkringen är som du säger en del pengar..jag pyntar ca. 12 000:-/år för min Fireblade -06. Firestormen jag hade var en otroligt busig hoj...som standard har den alldeles för många tillkortakommanden, antingen gör man som du, Tweety,Piff med fler och fixar det som fixas skall...jag valde att gå en annan väg. Dyrare absolut...det är bara en enorm skillnad hur hojjen känns, bytte först till en CBR 929, stor skillnad i chassi, fjädring och bromsar...efter ett år provkörde jag en 1000 RR...insåg att 929:an var en fladdrig moped. Med detta intet ont sagt om Stormen som hoj, snarare tvärtom...himla skoj, brutal med ett ytterst manligt ljud !! Jag skulle bara ha svårt att sätta mig på en standard Storm nu och tycka att det var en körupplevelse, bromsarna gör en enorm skillnad.

Jag hoppas på en kort vinter med följande låååååång sommar med många mil...

Må ni ha de !!
rallyotto

Nästa

Återgå till Styling och utseendeforumet