Ventilspelskontroll VTR1000F

Re: Ventilspelskontroll VTR1000F

Inläggav Nykan » tor jan 03, 2008 6:25 pm

Kollade mina ventiler här för nån månad sedan och allt såg bra ut. Visseligen har den bara gått strax över 2000 men eftersom det inaföll ni i höstas och den var avställd var det lika bra att se över det hela. Dock så bytte jag aldrig packningen, tycker sånna gummipackningar håller sig rätt så bra ändå.
Nykan

Inläggav Peter V » ons jan 09, 2008 3:36 pm

Har precis kollat ventilspelet men eftersom jag inte har någon tidigare erfarenhet av detta så undrar jag lite hur det ska kännas?

Insugsventilerna känns ganska bra, ett 0,15mm går in ganska lätt på samtliga och 0,20mm går ej. Borde ju vara ok.

Avgas är lite värre för där får jag in 0,3mm men det är mycket trögare än t ex 0,15mm på insugssidan. För en av ventilerna går det knappt in, man får ta i ganska mycket. Dessutom saknar jag ett 0,35mm blad men det behövs väl knappt eftersom 0,3 går så trögt. På den främre cylindern är det ungefär samma motstånd på avgasventilerna men på den bakre går den ena ganska lätt och den andra knappt alls. Spelar det någon roll?

Det är en VTR -97 som gått 4800 mil.
Peter V

Inläggav Nykan » ons jan 09, 2008 6:47 pm

Peter V skrev:Har precis kollat ventilspelet men eftersom jag inte har någon tidigare erfarenhet av detta så undrar jag lite hur det ska kännas?

Insugsventilerna känns ganska bra, ett 0,15mm går in ganska lätt på samtliga och 0,20mm går ej. Borde ju vara ok.

Avgas är lite värre för där får jag in 0,3mm men det är mycket trögare än t ex 0,15mm på insugssidan. För en av ventilerna går det knappt in, man får ta i ganska mycket. Dessutom saknar jag ett 0,35mm blad men det behövs väl knappt eftersom 0,3 går så trögt. På den främre cylindern är det ungefär samma motstånd på avgasventilerna men på den bakre går den ena ganska lätt och den andra knappt alls. Spelar det någon roll?

Det är en VTR -97 som gått 4800 mil.

Du ska ju kunna få in ett 0.28 med toleransen, men testa en 0.25a om du har och uppskatta hur lätt den går in, tänk dig om skulle få in en 0.28 om det fanns.
Som sagt, går en 0.25a in någorlunda lätt skulle jag köra på. Du märker ju om det blir svårstartad eller börja tickar, det är ganska ovanligt att hela motorn rasar pga ventilspelet, det brukar "förvarna" innan nåt allvarligt händer.
Nykan

Inläggav Peter V » ons jan 09, 2008 7:23 pm

Nykan skrev:Du ska ju kunna få in ett 0.28 med toleransen, men testa en 0.25a om du har och uppskatta hur lätt den går in, tänk dig om skulle få in en 0.28 om det fanns.
Som sagt, går en 0.25a in någorlunda lätt skulle jag köra på. Du märker ju om det blir svårstartad eller börja tickar, det är ganska ovanligt att hela motorn rasar pga ventilspelet, det brukar "förvarna" innan nåt allvarligt händer.

Har testat med 0,25 och det går in lätt med lite motstånd, ungefär som 0,15 på insug. Har ju inte haft några problem med att den är svårstartad eller hört något tickande så det borde vara ok.
Peter V

Inläggav Nykan » ons jan 09, 2008 7:32 pm

Peter V skrev:
Nykan skrev:Du ska ju kunna få in ett 0.28 med toleransen, men testa en 0.25a om du har och uppskatta hur lätt den går in, tänk dig om skulle få in en 0.28 om det fanns.

Har testat med 0,25 och det går in lätt med lite motstånd, ungefär som 0,15 på insug. Har ju inte haft några problem med att den är svårstartad eller hört något tickande så det borde vara ok.

Som sagt, går 0.25 in utan problem skulle jag köra på det.
Nykan

Inläggav scaryracing » sön nov 23, 2008 7:10 pm

he hej, ny i klubben här o undrar va gör man om inte spelet e ok?
scaryracing

Inläggav Tweety » sön nov 23, 2008 7:17 pm

Förslagsvis går man till lokala Honda mekanikern och köper en uppsättning shims (eller bara rätt storlek) och petar i dem på rätt plats...

Titta i verkstadshandboken om du undrar hur det ser ut... länk finns här på forumet...
VTR 1000F + CBR 929RR + CBR 954RR + CBR 1000RR + VTR 1000SP1/2 (RC-51) + 1 st galning = RCBVTR 1000F
Tweety

Hoj: RCBVTR 1000F (97 till 09)
Kön: Man

Inläggav scaryracing » sön nov 23, 2008 7:27 pm

kanon, var finns länken :good: skall köra med min i botten nästa år, gick ok näst sista racet för att vara allt orginal på hojen :D
scaryracing

Inläggav Frippe » sön nov 23, 2008 7:35 pm

scaryracing skrev:kanon, var finns länken :good: skall köra med min i botten nästa år, gick ok näst sista racet för att vara allt orginal på hojen :D

Här: viewtopic.php?f=6&t=519
Frippe

Inläggav scaryracing » sön nov 23, 2008 7:46 pm

TR / Honda VTR1000F 98-03 Service Manual 102.52 MB e det denna ja skall ta ner om ja har en sp2 vtr -03?
scaryracing

FöregåendeNästa

Återgå till Mek - Frågor / Tips