Ventilspelskontroll VTR1000F

Ventilspelskontroll VTR1000F

Inläggav Nicke » ons maj 09, 2007 7:32 pm

Ursprungligen: Tor Sep 18, 2003 22:13 Maranello:

Hejs!
Tänkte dela med mig av helgens skruvande med stormen. Jag tycker verkstäderna tar hutlöst betalt för att göra något så enkelt som en kontroll av ventilspelet så därför gjorde jag det själv. Den här kortfattade guiden kanske gör att även du sparar några sköna slantar. Många tror att det kräver stora kunskaper men förmodligen skulle även min mamma fixa kontrollen

1. Se till att motorn är helt kall annars kan måtten bli riktigt konstiga.

2. Plocka bort kåpan genom att lossa backspeglarna, ta bort två plastclips under kylarna samt skruva bort två skruvar på vardera sida (vid ramen). Lossa kontakterna till framlyset och positionsljuset. Sedan är det bara att lirka av kåpan. (Resultatet syns på bild 1)
1.jpg
1.jpg (154.89 KiB) Visad 11723 gånger
Senast redigerad av benkar ons maj 09, 2007 8:02 pm, redigerad totalt 1 gång.
Nicke

Användarvisningsbild

Hoj: Honda VTR1000SP-1
Kön: Man

Re: Ventilspelskontroll

Inläggav Nicke » ons maj 09, 2007 7:32 pm

3. För att komma åt den bakre cylindern måste vi även ta bort tanken. Två bultar i framkant och en i bakkant. Stäng av bensinkranen och pilla bort alla slangar. Nu börjar hojen bli riktigt naken (Bild 2).
Bilagor
2.jpg
2.jpg (147.71 KiB) Visad 11713 gånger
Nicke

Användarvisningsbild

Inläggav Nicke » ons maj 09, 2007 7:33 pm

4. Skruva ur tändstiften (så att det går lätt att vrida runt motorn). Sedan är det bara att lossa de fyra bultarna som håller ventilkåpan. Lyft av kåpan utan att skada packningen. Vrid runt motorn med en 17 mm hylsa genom pluggen sitter mitt på generatorkåpan eller vrid på bakhjulet om du har depåstöd. Vrid tills nockarna pekar uppåt (det finns markeringar på kamdreven så att det blir perfekt). Nu tar du fram bladmåttet och kollar av spelet på alla fyra ventiler (Bild 3).
Bilagor
3.jpg
3.jpg (158.8 KiB) Visad 11705 gånger
Nicke

Användarvisningsbild

Inläggav Nicke » ons maj 09, 2007 7:34 pm

5. Gör sedan samma sak på den främre cylindern. Där är det lite pilligare eftersom det sitter en del saker ivägen. Man måste lossa lite på oljekylaren för att få bort ventilkåpan.

6. Om måtten ligger inom de angivna värdena kan man pusta ut och skruva ihop bitarna igen. Om de INTE stämmer så blir det lite mer jobb vilket jag själv gärna lämnar bort. I mitt fall var allt perfekt som det sig bör när man kör Honda Very Happy

7. När man ändå hade allt borta så passade jag på att byta stift och luftfilter.
Bilagor
4.jpg
4.jpg (151.03 KiB) Visad 11703 gånger
Nicke

Användarvisningsbild

Inläggav Nicke » ons maj 09, 2007 7:36 pm

8. När allt är återställt kan man unna sig en öl och vara nöjd med sitt arbete

Det var väl inte så svårt? Ut i garaget med dig! Very Happy

Är det någon som varit tvungen att justera spelet vid 2400 mil. Vad jag har hört så hör det till ovanligheterna på en VTR.

Men om det nu skulle vara fel spel så måste kammarna plockas bort vilket inte heller kräver särskilt mycket skruvande, men det gäller att ha rätt shims hemma i garaget.
Nicke

Användarvisningsbild

Inläggav Nicke » ons maj 09, 2007 7:42 pm

Ursprungligen Skrivet: Lör Feb 19, 2005 20:30 av UnderDOG

Idag har jag varit duktig, har kollat ventilspelet på min Storm.
En 98 med 2000 mil på mätaren.
Resultat: PERFEKT. (som väntat...)

Inte nog med att spelet låg inom spec, den låg exakt på specat värde, dvs 0.16mm (tillåtet 0.16mm ±0.03) på insug och 0.31mm (tillåtet 0.31mm ±0.03mm) på avgas.

Skönt att åka Honda!

Tack till Fogerty och Flugan för att ni tittade på när jag mekade...
Bilagor
ventilspel008_800.jpg
Stormen naken i stråklastarskenet, visst är hon vacker i det ljuset...
ventilspel008_800.jpg (111.06 KiB) Visad 11686 gånger
Nicke

Användarvisningsbild

Inläggav Nicke » ons maj 09, 2007 7:43 pm

Här ser ni främre cylindern utan ventilkåpa. Det sitter ett 0.15mm bladmått instucket mellan kammen och "hinken" som shimsen ligger under. Detta ska gå att trycka in med "lagom" motstånd.
Bilagor
ventilspel003_800.jpg
ventilspel003_800.jpg (112.96 KiB) Visad 11683 gånger
Nicke

Användarvisningsbild

Inläggav Nicke » ons maj 09, 2007 7:44 pm

Testade även att försöka få in ett 0.007-tums (0.1778mm) bladmått, detta gick inte in, därav slutsatsen att jag låg precis på spec. (På denna bild och nästa så står kammarna helt fel..)
Bilagor
ventilspel002_800.jpg
ventilspel002_800.jpg (119.66 KiB) Visad 11676 gånger
Nicke

Användarvisningsbild

Inläggav Nicke » ons maj 09, 2007 7:45 pm

Det jävligaste var att komma åt, och att få bort bultarna till ventilkåpan. Det är lättare att komma åt om man böjer ner oljekylare och vattenkylare, efter att ha lossat dem...
Bilagor
ventilspel001_800.jpg
ventilspel001_800.jpg (82.94 KiB) Visad 11665 gånger
Nicke

Användarvisningsbild

Inläggav Nicke » ons maj 09, 2007 7:53 pm

Ursprungligen Skrivet: Fre Dec 29, 2006 21:51 av Nicke (jag med andra ord) Cool

Efter att ha inspirerats av Maranellos och UnderDOG's eminenta
ventiljusteringstrådar så beslutade jag mig för att prova att kontrollera ventilspelet på min SP-1:a.

Efter att ha plockat bort kåpor, framskärm, bränsletank etc. och skruvat ur tändstiften samt lossat bakre ventilmotorkåpan så gjorde jag följande:

Använd 17mm hylsa och dra runt motorn framåt = "moturs" (spärrskaftet i läge "lossa").
(Jag provade även att dra runt motorn med hjälp av bakhjulet med 1:an i men det var stört omöjligt).
Markering RT ska synas i "timing hole" på generatorkåpan när ventilspelet kollas på den bakre cylindern.
Det finns även markeringar (streck) på kamdreven, de ska stå utåt från varandra när ventilspelet kontrolleras.
Står de inåt i förhållande till varandra - dra runt motorn ett varv till.

Det är samma toleranser på SP-1:an som på stormen, dvs
Insugsventiler: 0,16mm ±0,03mm (alltså tillåtet intervall inom 0,13-0,19).
Avgasventiler: 0,31mm ±0,03mm (alltså tillåtet intervall inom 0,28-0,34).

Jag hade bara bladmått med 0,05mm stegning, men det var inget större problem.
Får man in ett 0,15-mått men inte ett 0,20-mått på insugsventilerna så kan man konstatera att det är OK.
Lite värre om man inte får in ett 0,15 men får in ett 0,10 då får man skaffa ett tum-bladmåttsats eller känna hur pass lätt eller tungt bladmåttet går in för att göra bedömningen om det ligger över 0,13 eller inte.
Dock inga problem för mig när jag kollade, 0,15 gick in lätt eller "lagom tungt" men 0,20 var helt omöjligt att få in.
Samma princip för avgasventilerna, fast då använder man 0,30 och 0,35-måtten.

Om man skulle tveka på vilka ventiler som är insugsventiler och vilka som är avgasventiler så är de märkta med enligt följande:
R, I = Rear cylinder Intake valve (Bakre cyl, insugsventil)
R, E = Rear cylinder Exhaust valve (Bakre cyl, avgasventil)
F, I = Front cylinder Intake valve (Främre cyl, insugsventil)
F, I = Front cylinder Exhaust valve (Främre cyl, avgasventil)
Annars är det bara att titta efter på vilken sida avgasröret, respektive insuget från insprutningen är placerad, så klarnar det ganska snabbt.

------------------------------------------------------------------------------
Knepigare med den främre cylindern.
Ventilkåpan sitter i 3 skruvar och den översta är verkligen malplacerad. Dessutom är utformingen av ventilkåpan speciell på den främre cylindern (buktar utåt för att inte kylarslangar etc. ska bli brända (?)) vilket ger en mycket begränsad åtkomlighet att lossa skruven. Det är vid sådana här tillfällen man önskar att man hade köpt en Moto Guzzi istället. Rolling Eyes Men hav förtröstan, det går att få loss den, men man får pilla en bra stund med rätt verktyg innan man lyckas.
Man bör även lossa bägge slangarna som går till ventilkåpan, oljekylaren inklusive själva fästet som håller den uppe (2 insexskruvar i undre gaffelkronan) samt även skruven som håller fast "intake air control solenoid valve".
Nu ska det gå att lirka bort ventilkåpan även om man måste svära några gånger över att de Honda har dragit kylarslangen mellan kylarna väldigt tight...

Markering FT
OBS! finns en del andra markeringar än RT och FT (bl.a. F) så kolla noggrant.
Skulle kamnockarna peka något nedåt, dra runt motorn ett varv till.
Sedan är det bara att ta fram bladmåttet igen, mäta och konstatera om man behöver justera eller inte.

Bakre cylinder - ventilkåpan lossad.
Bilagor
1.jpg
1.jpg (166.2 KiB) Visad 11660 gånger
Senast redigerad av Nicke ons maj 09, 2007 7:59 pm, redigerad totalt 1 gång.
Nicke

Användarvisningsbild

Nästa

Återgå till Mek - Frågor / Tips