Stötdämpning VTR1000F ?

Re: Stötdämpning VTR1000F ?

Inläggav Johny » mån maj 14, 2007 1:10 pm

Jag gjorde ett byte av dämpare bak och fram till min VTR enligt vad som beskrivits ovan med Benkars erfarenheter.

De jag har att tillägga är att Stötdämparexperten gjorde en sk ”friction service” vilket innebär att de brotsar/honar gafflarna så att oljan fäster efter väggarna bättre dvs så att metall inte går mot metall, vilket gör att enbart oljan och fjädrarna jobbar. Det kostade mig 2300 inklusive fjädrar och ny olja.

Det finns även ett sk racingkit från Öhlins till VTR som är nya kolvar och fjädrar som kostar 3500, vilket ju kan vara ett alternativ till att slänga på Fireblade gafflar. Nu snåljoppade jag med detta. Det hade bara kostat 1200 mer, dumgås som man är.

Jo och så var det en liten grej till. Baken höjs några cm vilket gör hojen mera kvickstyrd och med fränare utseende. Nackdel för mig med mina taxben, nu får jag paddla/kraffsa fram med tåspetsarna.

I vilket falla som helst så upplever jag att uppgraderad dämpning är värd varenda krona om man beaktar att man kan lägga ned nästan samma summa på ett par slip-on.
Johny

Inläggav Tweety » mån maj 14, 2007 1:22 pm

Men vad har du för inställning på fjäderförspänningen bak? (tandade ringen) Om det känns bättre med skjuts kanske du skall testa att "lossa" den ett hack om den inte redan är i bottenläget...
Tror att den är på mitten faktist Rolling Eyes

Mmhmm... Min e typ i mitten och jag väger 95 Kg...Very Happy

Dessutom så körde jag med den något lösare än mitten innan jag uppgraderade framfjädrarna till Racetechs...

Så troligen är din lite hårt ställd bak, men passar bra med två på...Smile

Testa däremot att ändra ett steg i taget... Det är ett litet h-e... att spänna den till ett hårdare läge, fjädern är starkare än du är... jag lovar...Smile

Jag fick hänga upp min i subramen innan jag orkade spänna den...
VTR 1000F + CBR 929RR + CBR 954RR + CBR 1000RR + VTR 1000SP1/2 (RC-51) + 1 st galning = RCBVTR 1000F
Tweety

Hoj: RCBVTR 1000F (97 till 09)
Kön: Man

Inläggav Tweety » mån maj 14, 2007 1:25 pm

Johny skrev:Jag gjorde ett byte av dämpare bak och fram till min VTR enligt vad som beskrivits ovan med Benkars erfarenheter.

De jag har att tillägga är att Stötdämparexperten gjorde en sk ”friction service” vilket innebär att de brotsar/honar gafflarna så att oljan fäster efter väggarna bättre dvs så att metall inte går mot metall, vilket gör att enbart oljan och fjädrarna jobbar. Det kostade mig 2300 inklusive fjädrar och ny olja.

Det finns även ett sk racingkit från Öhlins till VTR som är nya kolvar och fjädrar som kostar 3500, vilket ju kan vara ett alternativ till att slänga på Fireblade gafflar. Nu snåljoppade jag med detta. Det hade bara kostat 1200 mer, dumgås som man är.

Jo och så var det en liten grej till. Baken höjs några cm vilket gör hojen mera kvickstyrd och med fränare utseende. Nackdel för mig med mina taxben, nu får jag paddla/kraffsa fram med tåspetsarna.

I vilket falla som helst så upplever jag att uppgraderad dämpning är värd varenda krona om man beaktar att man kan lägga ned nästan samma summa på ett par slip-on.

Mm... Helt klart värt varenda krona att uppgradera fjädrarna fram (även om jag var "snål" och gjorde det själv)... Skall spara till en öhlinare bak nu oxå bara...Smile
VTR 1000F + CBR 929RR + CBR 954RR + CBR 1000RR + VTR 1000SP1/2 (RC-51) + 1 st galning = RCBVTR 1000F
Tweety

Inläggav Rovers » mån maj 14, 2007 1:49 pm

OK då ska jag prova ställa ner på den och se om det hjälper.. Tack för hjälpen.
Rödljuskung
Rovers

Hoj: Blade 929

Inläggav Johny » mån maj 14, 2007 1:54 pm

Tweety skrev:Mm... Helt klart värt varenda krona att uppgradera fjädrarna fram (även om jag var "snål" och gjorde det själv)... Skall spara till en öhlinare bak nu oxå bara...Smile

Ett tips är att vänta till hösten. Motospeed verkar köra rea då. Har du tur även på VTR. Jag fick min bakdämpare till 30% rabatt.
Johny

Inläggav Johny » mån maj 14, 2007 2:04 pm

Rovers skrev:OK då ska jag prova ställa ner på den och se om det hjälper.. Tack för hjälpen.

De flesta ställer fjäderförspänningen för hårt. Verkar vara nåt mantra "ju hårdare desto bättre". Oftast blir det desto sämre.

Motorcykeln ska ha ett häng. Dvs den ska falla ned ett par 1-2 cm av sin egen vikt. Ta hjälp av en kompis och en tumstock. Lyft upp baken och släpp, då ska ska hojen sjunka 1-2 cm. Gör den inte det=på tok för hårt. Justera tills självhäng uppstår.

Därefter sitt ned med egen vikt och mät hur mycket den sjunker från neutralt läge, fortfarande med kompis hjälp och tumstocken. Nu ska hojen sjunka ned med 2,5-4 cm. Mindre än 2,5 = för hårt.

Lätt som en plätt.
Johny

Inläggav Tweety » mån maj 14, 2007 2:05 pm

JAG VET!!!! JAG ÄR FORTFARANDE SUR PÅ DIG FÖR DET!!!!

JAG SKULLE BESTÄLLT NÄR DU GJORDE DET, MEN DU FICK SISTA!!!!

J/K... men det är sant...Smile du "snodde" den sista...
Tweety

Inläggav benkar » mån maj 14, 2007 6:57 pm

Johny skrev:Jo och så var det en liten grej till. Baken höjs några cm vilket gör hojen mera kvickstyrd och med fränare utseende. Nackdel för mig med mina taxben, nu får jag paddla/kraffsa fram med tåspetsarna.

I vilket fall som helst så upplever jag att uppgraderad dämpning är värd varenda krona om man beaktar att man kan lägga ned nästan samma summa på ett par slip-on.

Angående höjd rumpa... Very Happy Tack för att du påminner mig, glömmer fortfarande bort varför MINA taxben inte längre räcker ned riktigt numera, efter byte av stötdämpare bak.

När jag bytte fjädrar fram några säsonger innan byte av bakdämpare så blev jag tipsad om att skjuta upp gaffelbenen ca 3 mm för att få mer "kvickstyrhet", fungerar riktigt bra, men med en Öhlinare som höjer bakändan OCH uppskjutna gaffelben blir det helt fel, ramlade nästan ner i närmsta dike av bara farten... Shocked Blev mer vettigt när jag lät gaffelbenen återgå till sitt vanliga läge.

Och ja, antal kr. lagda på dämpning ska verkligen vägas mot kostnad byta hoj/försäkring ny hoj, samt annat "lulllull".

/B
-Att sakta in är en svaghet, att bromsa är ett misstag, att stanna är ett nederlag....
benkar

Användarvisningsbild
VTRSponsor
VTRSponsor

Hoj: Fd ägare till VTR1000F

Inläggav benkar » mån maj 14, 2007 7:11 pm

Johny skrev:
Rovers skrev:OK då ska jag prova ställa ner på den och se om det hjälper.. Tack för hjälpen.

De flesta ställer fjäderförspänningen för hårt. Verkar vara nåt mantra "ju hårdare desto bättre". Oftast blir det desto sämre.

Motorcykeln ska ha ett häng. Dvs den ska falla ned ett par 1-2 cm av sin egen vikt. Ta hjälp av en kompis och en tumstock. Lyft upp baken och släpp, då ska ska hojen sjunka 1-2 cm. Gör den inte det=på tok för hårt. Justera tills självhäng uppstår.

Därefter sitt ned med egen vikt och mät hur mycket den sjunker från neutralt läge, fortfarande med kompis hjälp och tumstocken. Nu ska hojen sjunka ned med 2,5-4 cm. Mindre än 2,5 = för hårt.

Lätt som en plätt.

Ett dilemma med original-bakdämparen var att det inte gick få till det enligt "instruktionen" hur man/vi än skruvade, med rätt "häng", så blev dämparen för mjuk, så det slutade med att jag körde utan "häng", blev sedan lättare att justera "rätt" med Öhlinaren.

Min "bakända" fungerar nu riktigt OK, men trots WP-fjädrar så är framändan fortfarande ett smärre problem, delvis beroende på att jag har "progresiva" fjädrar och att det inte finns fullständiga inställningsmöjligheter på gaffeln, får se om det går lösa, kanske "raka" Öhlinsfjädrar och lite labbande med gaffeloljan.

Ett fel jag gjorde efter att ha bytt till WP-fjädrar fram var att inte minska förspänningen (tror jag det var) Åt upp ett framdäck på 200 mil... Shocked

Tror man får acceptera att nya fjädrar fram och en annan dämpare bak ger oss en betydligt roligare/bättre Firestorm, men är ingen RR-hoj hur man än vrider på det... Crying or Very sad

/B
-Att sakta in är en svaghet, att bromsa är ett misstag, att stanna är ett nederlag....
benkar

Användarvisningsbild
VTRSponsor
VTRSponsor

Hoj: Fd ägare till VTR1000F

Inläggav VTRThomas » mån maj 14, 2007 9:13 pm

Jag hade som vinterprojekt att byta originalgaffelfjädrarna till Wilbers progressiva fjädrar framme, samt bakdämparen, också Wilbers.
Blev helt klart bättre resultat. Upplever den som stadigare i kurvor samt bättre komfort (vilket jag var ute efter). Bakdämparen sväljer väggroparna betydligt bättre än original.
Framgaffeln har jag inte hunnit mixtra med ännu, kör med originalinställningarna än så länge.

Här är bild på bakdämparen samt original. (kass bild, hittade dock inget bättre)
Bilagor
wilbers vs original.jpg
wilbers vs original.jpg (113.84 KiB) Visad 4992 gånger
VTRThomas

Hoj: VTR SP-2

FöregåendeNästa

Återgå till Mek - Frågor / Tips