Stötdämpning VTR1000F ?

Stötdämpning VTR1000F ?

Inläggav benkar » ons maj 09, 2007 7:09 pm

Efter MC-Mässan i januari 2004 var jag på god väg att bli "o-trogen", besökte montern med nya Aprilia RSV minst 5 ggr, men efter att kollat försäkringskostnaden (30.000 kr/år för Aprilian v/s 6.000 år för Firestormen) så tog jag beslutet att istället lägga en slant på att uppdatera "Apelsinen" med Öhlinare, inget jag ångrat.

Bytte redan -02 till WP-fjädrar fram (ca 1.100 kr), blev redan med det en klar förbättring, Apelsinen dök inte lika okontrollerbart vid inbromsningar längre.

I juli 2004 monterade jag så en Öhlinare bak, lite pyssel, samt dyrt, men det var det värt... Laughing Upplevde/upplever att jag har en helt ny hoj, alla tendenser till att "orma sig" i höghastighetskurvor/kurvpartier, tokigheter vid gupp i vägbanan, allt var som bortblåst.

Intressant höra andra kommentarer kring Firestormens stötdämparkomponenter och alternativ kring att uppdatera det hela, finns ju andra fjädrar än WP, andra stötdämpare än Öhlins, har sett/läst att en del andra prövat sig runt.

/B
Bilagor
5_komp_dampning.jpg
Komp-dämpning
5_komp_dampning.jpg (113.5 KiB) Visad 6864 gånger
4_forspanning.jpg
Förspänning
4_forspanning.jpg (115.86 KiB) Visad 6866 gånger
3_pa_plats.jpg
På plats
3_pa_plats.jpg (117.18 KiB) Visad 6869 gånger
2_detaljarbete.jpg
Detaljarbete
2_detaljarbete.jpg (119.86 KiB) Visad 6874 gånger
1_ny_och_gammal.jpg
Ny och gammal
1_ny_och_gammal.jpg (112.56 KiB) Visad 6875 gånger
-Att sakta in är en svaghet, att bromsa är ett misstag, att stanna är ett nederlag....
benkar

Användarvisningsbild
VTRSponsor
VTRSponsor

Hoj: Fd ägare till VTR1000F
Kön: Man

Re: Stötdämpning VTR1000F ?

Inläggav tomten6 » ons maj 09, 2007 11:29 pm

Jag tycker det är elakt att lägg upp sådana porrbilder. Man blir ju jävla sugen.
tomten6

Inläggav benkar » tor maj 10, 2007 7:45 pm

tomten6 skrev:Jag tycker det är elakt att lägg upp sådana porrbilder. Man blir ju jävla sugen.

Laughing Jo, var/är kanske lite hoj-porr Rolling Eyes I början stirrade jag på Öhlinaren varje gång jag letade fram Apelsinen ur garaget, tänker inte på det så ofta numera. (Suckar mest över alla döda flugor på kåpglaset... Mr. Green )

Tanken med tråden var/är väl kanske att få fler med Firestorm att få upp ögonen att titta över fjädringskomponenterna istället för att byta sig en "värre" hoj, är egentligen inget fel på chassi mm så länge man kör gata, det är fjädringskomponenterna JAG tycker är svagheten.

I mina ögon så räcker/räckte Firestormen till motormässigt mm på landsväg, medans fjädringskomponenterna kanske inte var/är 100%. Makalöst trevligt att med "vridet" dra runt en Firestorm på en skön krokväg... Twisted Evil

Kanske ännu mer aktuellt uppdatera/behålla sin Firestorm nu när hojförsäkringarna ser ut rusa iväg än mer vad det gäller nyare R-hojar.

Droppen var när jag började slipa ned avgassystemet på höger sida när jag tex körde på "Slingerbulten" med skjuts (se bild). Alla sådana tendenser är nu borta.

Man ska inte glömma att fjädrar fram "bara" kostar strax över 1.000 kr och att det finns billigare alternativ än Öhlinare bak. Var väl någon här på forumet som köpt sig något med blå fjädrar, hoppas det kommer lite recension kring det här framöver.

/B
Bilagor
vtr5.jpg
Sönderskrapat :-(
vtr5.jpg (131.67 KiB) Visad 6764 gånger
-Att sakta in är en svaghet, att bromsa är ett misstag, att stanna är ett nederlag....
benkar

Användarvisningsbild
VTRSponsor
VTRSponsor

Inläggav Hightower » fre maj 11, 2007 9:18 am

Tjena.. Gott jobb med dämparna..
Passar SP1 / SP2 gafflarna fram på Firestormen? För de är väl bättre än stormens?
Kan det vara ett alternatid att leta efter ett bar sådana fram??
Istället för att byta olja och fjädrar i sina orginal..
Hightower

Inläggav benkar » fre maj 11, 2007 12:30 pm

Hightower skrev:Tjena.. Gott jobb med dämparna..
Passar SP1 / SP2 gafflarna fram på Firestormen? För de är väl bättre än stormens?
Kan det vara ett alternatid att leta efter ett bar sådana fram??
Istället för att byta olja och fjädrar i sina orginal..

SP 1/2, hmmm, njao, vet/tror inte. Däremot så ska någon/några årsmodeller av CBR900 ha gaffel som passar relativt väl, "bara" att byta gaffelkronor eller hur det var, tror det fanns en beskrivning/länk här förut som avhandlade det, men det inlägget är som en hel del annat försvunnet.

Någon här som kommer ihål, eller är den som la upp infon?

/B
benkar

Användarvisningsbild
VTRSponsor
VTRSponsor

Inläggav Tweety » fre maj 11, 2007 4:04 pm

Vet inte om det var mej du syftade på Benkar, men jag kommer ihåg några diskussioner där jag var inblandad ang Fireblade framgaffel...

Det verkar som Firebladens gaffel ("gamla" Firebladen) är det närmaste Bolt-On utbyte man kan komma, med rätt delar inköpta behöver man knappt modifiera någon av delarna utan bara byta delar och passa in orginal styrlås osv...

Det finns gott om info om olika mer eller mindre svåra framgaffelbyten på http://www.superhawkforum.com Listan över vad som har provats är lång...

SP1/SP2 har upside-down gaffel precis som på nya Firebladen och passar defenitivt inte rakt av, utan man måste bygga om rätt mycket förutom nya kronor o dyl. Dessutom verkar de som har testat det ha haft mer problem med frigång vid kylarslangar och kåpa än med att byta till "gamla" Firebladens gaffel som verkar ganska smärtfritt...

En länk till en mycket bra How-To för att byta till Firebladen's framgaffel http://www.vtwo.demon.co.uk/firestorm/firestorm.htm
VTR 1000F + CBR 929RR + CBR 954RR + CBR 1000RR + VTR 1000SP1/2 (RC-51) + 1 st galning = RCBVTR 1000F
Tweety

Hoj: RCBVTR 1000F (97 till 09)

Inläggav Rovers » sön maj 13, 2007 8:13 pm

Är det nån som har kvar länken till sidan där det stod om fjädringsinställningar till VTR och fireblade??

Eller om nån på forumet är duktig på sånt, Jag e en väldigt lätt förare på ca: 55Kg och stormen är mkt neutralare när jag skjutsar.
Rödljuskung
Rovers

Hoj: Blade 929

Inläggav Tweety » sön maj 13, 2007 8:19 pm

Om jag e bra på det vet jag väl inte...

Men vad har du för inställning på fjäderförspänningen bak? (tandade ringen) Om det känns bättre med skjuts kanske du skall testa att "lossa" den ett hack om den inte redan är i bottenläget...
VTR 1000F + CBR 929RR + CBR 954RR + CBR 1000RR + VTR 1000SP1/2 (RC-51) + 1 st galning = RCBVTR 1000F
Tweety

Hoj: RCBVTR 1000F (97 till 09)

Inläggav tomten6 » sön maj 13, 2007 10:22 pm

Rovers skrev:Är det nån som har kvar länken till sidan där det stod om fjädringsinställningar till VTR och fireblade??

Eller om nån på forumet är duktig på sånt, Jag e en väldigt lätt förare på ca: 55Kg och stormen är mkt neutralare när jag skjutsar.

Det var väll från någon tidning som Benkar? hade lagt upp.
Eller var det denna. http://www.sportrider.com/bikes/146_str ... _settings/
tomten6

Inläggav Rovers » mån maj 14, 2007 11:59 am

Det var väll från någon tidning som Benkar? hade lagt upp.
Eller var det denna. http://www.sportrider.com/bikes/146_str ... _settings

Jag har för mig att det var en scannad tidning ja.

Men vad har du för inställning på fjäderförspänningen bak? (tandade ringen) Om det känns bättre med skjuts kanske du skall testa att "lossa" den ett hack om den inte redan är i bottenläget...
Tror att den är på mitten faktist Rolling Eyes
Rödljuskung
Rovers

Hoj: Blade 929

Nästa

Återgå till Mek - Frågor / Tips