[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 696: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 696: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
vtr.nu - VTR-Klubben i Sverige • Visa tråd - Kopplingen tar inte - luft i systemet?

Kopplingen tar inte - luft i systemet?

Kopplingen tar inte - luft i systemet?

Inläggav Magnusium » ons mar 23, 2016 5:48 pm

Hej alla vårystra!

Skulle ta ut "Gumman" på första vår-turen men insåg att jag fått problem med kopplingen.
Jag är ingen mek, så ursäkta dumma frågor.

Symptomet är att kopplingen inte tar, dvs när jag lägger i växeln så sticker hojen iväg trots att handtaget är indraget till max.
Har vridit på den lilla ringen på kopplingshandtaget för att få maximal kopplingslängd, hjälpte lite men den driver fortfarande så mycket att det inte går att växla upp eller att lägga i neutralen.
Efter att plöjt på forumet här så antar jag att det är luft i systemet. Såg en äldre tråd som visade hur man skulle göra för att pressa ur luftbubblor (beskrivning av Tweety).

Till frågorna:
Är det sannolikt att det är luft i systemet eller kan det finnas en annan förklaring eller lösning på problemet?
Om man nu skall "lufta ur" systemet så behöver man väl fylla på olja uppe i boxen på styret, vilken olja skall man använda?

VTR är en 2007:a och har inte gått mer än ca 1200 mil, så jag antar att det inte är utslitning som är problemet (kör "normalt" och slirar inte ofta på kopplingen).

All input är välkommen!
Magnusium

Användarvisningsbild

Hoj:
Kön: Man

Re: Kopplingen tar inte - luft i systemet?

Inläggav Nesse » ons mar 23, 2016 7:37 pm

Om jag fattat rätt så ska det vara DOT 4. Samma typ som för bromsarna
/Nesse
VTR 1000 F, XL 1000 V, VTX 1300 R
Nesse

Användarvisningsbild

Hoj:

Inläggav metal900 » sön mar 27, 2016 9:44 pm

Kan ju vara internt läckage också, eftersom jag inte skulle återanvända mitt original kopplingshantag så rev jag isär det bara för i se hur det såg ut, inte vackert kan jag säga...
Nu är ju din lite nyare än min, men det skadar inte att plocka isär och se efter, om inte annat rengöra. :)
metal900

Användarvisningsbild
VTRSponsor
VTRSponsor

Hoj:

Inläggav Nicke » sön mar 27, 2016 9:46 pm

Kan vara andra saker än luft i systemet eller för låg nivå av broms-/kopplingsvätska, men nämnda saker är mest sannolika och enklast att kolla först.
Annars kan det vara problem med packningar eller "kopplingspinnen" i slavcylindern.
DOT 4 bromsvätska rekommenderas. (Det går även att använda DOT 5.1 som är kompatibel med DOT 4 om man nu skulle vilja det av någon anledning).
Vätskemängden i kopplingen är så liten och det finns inga förgreningar i ledningarna (som i bromssystemet) så det är väldigt snabbt och enkelt att få kretsen fri från luft vid byte, enbart med att pumpa med kopplingshandtaget, enligt de gånger jag bytt kopplingsvätska.
Bilagor
Hojen_Tjuvdrar.jpg
Hojen_Tjuvdrar.jpg (39.18 KiB) Visad 5105 gånger
Nicke

Användarvisningsbild

Hoj:

Återgå till Mek - Frågor / Tips