Laddregulator, R/R... Hur, vad och varför...



  

Laddregulator, R/R... Hur, vad och varför...

Inläggav Tweety » tor maj 16, 2013 3:31 pm

Ok, det finns gott om info runt om på forumet, men den är utspridd, och jag börjar tröttna på att upprepa mig... Så jag tänkte ta det en gång till, från början...
Notera att det här har en distinkt baksida på den här medaljongen... Jag kommer att banka den här tråden i huvudet på den som ställer frågor jag redan har besvarat här... ;)

Och, FYI, jag kommer att ta bort alla inlägg när jag är klar, det här är information, inte diskussion... Fritt fram att diskutera i andra trådar, men den här är min... ;)

Vad är laddregulatorn, vad gör den, och varför bör man fundera på att byta den?

Laddregulatorn består av två delar, Regulatorn och Likriktaren, (Eng, Regulator & Rectifier ie, R/R)

Likriktaren tar hand om växelspänning från statorn (En VTR har ingen "generator", utan en stator, läs på Wikipedia om ni vill veta skillnaden), och gör om det till likspänning. Detta sker genom ett nät av dioder som omformar växelspänningens vågform till likspänning. Enkelt uttryckt så tar den den negativa delen av vågen och skickar runt den i deidnätet så att den blir positiv... Enkelt, men komplicerat... ;)


Det här är en uppfinning som funnits sen hedenhös, och inte direkt utvecklats sen dess... Det är fortfarande dioder, inget har ändrats där... Men det finns olika typer av dioder, med olika egenskaper... Mer om det senare...

Lite bilder...

rectifier.png
rectifier.png (8.91 KiB) Visad 7547 gånger

3_phase_rectification_2.jpg
3_phase_rectification_2.jpg (27.94 KiB) Visad 7547 gånger


Slutsumman är en aningen pulserande likspänning som hoppar runt mellan 20-30V ungefär... Detta skickas vidare till Regulatorn... Denna tar sedan och kortsluter en eller flera pulser till jord, i korta perioder, och på så sätt så reglerar den spänningen så att den ligger stabilt på en nivå som fungerar för att ladda batteriet, och driva hojen... Denna spänningen skall vara 13,5 till 14,5V... Allt annat än det är dåligt för batteriet eller elektroniken...

Regulatorn består av en annan typ av dioder i den regulatorn som sitter på en VTR som original, oavsett årsmodell används tyristorer... Dessa är relativt sett "gamla" uppfinningar, och de är enormt ineffektiva... De skapar stora mängder värme när de reglar spänningen, och tyvärr så brukar de åldras rätt fort på grund av det... Samtidigt så skapar likriktaren en del värme genom förluster...
VTR 1000F + CBR 929RR + CBR 954RR + CBR 1000RR + VTR 1000SP1/2 (RC-51) + 1 st galning = RCBVTR 1000F
Tweety

 
Inlägg: 2812
Blev medlem: fre apr 20, 2007 9:44 am
Ort: Skurup
Hoj: RCBVTR 1000F (97 till 09)
Kön: Man

Varför bör man byta?

Inläggav Tweety » tor maj 16, 2013 4:06 pm

En tyristor baserad R/R har en livslängd på mellan 5 och 10 år... Det betyder att efter 5 år ungefär, oavsett om hojen har stått, eller den har körts, så är det stor risk att en eller flera dioder kan gå sönder, efter 10 år så bör den kasseras oavsett om den har gått sönder eller inte, då den på den här tiden har åldrats så pass att den är direkt farlig för hojens övriga elektronik... Detta baseras både på ålder och värmeåldring, dvs den kan gå sönder tidigare, inga garantier...

När tyristorerna åldras så blir deras förmåga att öppna och stänga flödet snabbt och med precision lidande... De reagerar långsammare, och det krävs större spänningsvariation för att aktivera dem... Slutresultatet är att spänningen varierar kraftigt, med pulser av för hög, eller för låg spänning, vilket skapar ännu mer värme, som ger större variation, som ger mer värme... Större, och större, tills en tyristor dör... Då slutar R/R'en att fungera helt och hållet, ingen ström ut alls...

Om däremot en diod i likriktaren går sönder, vilket är mycket vanligare så antingen kortsluts en pol konstant, eller lämnas öppen konstant, eftersom likriktaren inte omformar korrekt och leder mycket högre eller mycket lägre ström till regulatorn...

Öppen konstant innebär att du får ca 16-17V konstant iställer för 13,5-14,5V... Detta är ett recept för ett överladdat och trasigt batteri, och om man har otur, även trasig ECU/CDI eller instrument som inte alls gillar det här... Det kan fungera en vecka, eller ett år, men i slutändan går det sönder... ECU'n kostar ca 8000:- ny, en begagnad går på 2000-3000:-, en ny R/R kostar max 700:- alltså klart billigare...

En kortsluten diod är "billigare"... Den sänker spänningen, och gör att du får dålig laddning istället för att ha sönder dyr elektronik... Oftast blir resultatet att batteriet dör av underladdning... Har du otur, eller är lat, så kan du få köpa flera batterier i rad...
VTR 1000F + CBR 929RR + CBR 954RR + CBR 1000RR + VTR 1000SP1/2 (RC-51) + 1 st galning = RCBVTR 1000F
Tweety

 
Inlägg: 2812
Blev medlem: fre apr 20, 2007 9:44 am
Ort: Skurup
Hoj: RCBVTR 1000F (97 till 09)
Kön: Man

Vad bör man byta till?

Inläggav Tweety » tor maj 16, 2013 4:15 pm

Vi börjar med vad man inte bör byta till... Det är enklare...

En begagnad OEM R/R är inte en bra idée... Den passar rakt av, och kopplas rakt in... Men den har redan förbrukat rätt stor del av sin livslängd redan... Undvik!

Valfri kinesisk kopia... Finns högvis med billiga kopior... En del säljs från Kina osv, en del säljs från USA (Rick's powersport, osv)... Tänk såhär... Vill du byta den dyra ECU'n så är de ett bra val... Annars inte... Det är samma design som original, men byggd med mindre noggranhet, så det blir sannolikt inte bättre... Om du har tur, så varar de en två-tre säsonger och dör utan att skada något... Har du otur så har du förvärrat alltihop vid det laget...

En ny OEM... Tja... Ett OK val... Den bör funka 5-10 år till, och passar rakt av... Tänk dock på att du kör med en konstruktion som är helt oförändrad sen det glada 20 talet eller så... Finns med eller utan kylfläns, en rent estetiskt skillnad...

Valfri begagnad från annan hoj... Tja... Se ovan...

Så vad bör man byta till? Och varför?

En nyare typ av R/R är byggd med Mosfet transistorer istället för tyristorer... Det är i grund och botten samma gamla diod, men något mer intelligent utformad... Förlusterna är mindre, vilket skapar mindre värme från början... Sen är de extremt mycket mer tåliga både för överspänning, och för värme... Så livslängden på en R/R av Mosfet typ är i princip obegränsad om inget annat orsakar skador...

Det finns både nya och begagnade från ett antal hojmodeller som är bra donatorer, och totalt sett så kan man hamna på runt 500-750:- för en sådan klar och monterad... Kräver dock att man klipper av den gamla kontakten och ersätter med ny, så lite eget arbete krävs...
VTR 1000F + CBR 929RR + CBR 954RR + CBR 1000RR + VTR 1000SP1/2 (RC-51) + 1 st galning = RCBVTR 1000F
Tweety

 
Inlägg: 2812
Blev medlem: fre apr 20, 2007 9:44 am
Ort: Skurup
Hoj: RCBVTR 1000F (97 till 09)
Kön: Man

Vilka!

Inläggav Tweety » tor maj 16, 2013 4:44 pm

Här är en lista på verifierade mc modeller som har en lämplig regulator... Dessa både passar, och är av garanterat rätt typ så länge man köper original delar, nytt eller begagnat... Valfri 3'e partsdel (kina kopia!) är osäkert vad man får... Eftersom en Mosfet typ R/R har i princip obegränsad livslängd (minst 10+ år) så är det helt OK atf köpa begagnat, tänk dock på att det oftast inte finns "garanti" när man köper el-delar begagnat...

Vad det gäller andra typer av R/R som kan vara Mosfet, jag kollar gärna upp ledtrådar, men ej kontrollerad information hör inte hemma i den här tråden och kommer att raderas...

De som inte står någon kommentar på använder standard kontakter... Furukawa QLW .250” vattentäta kontakter, som kan köpas b.la. på eBay eller liknande...

Kawasaki
ZX-6R 2007-2008-> Kommer med kablage med en icke standard kontakt... Antingen löder man kablaget, eller sätter nya kontakter i både hojen och på R/R'en...
ZX-6R 2009->
ZX-10 2004->
ZX14 2006->
Concours 2008-> VARNING! Finns både Tyristor och Mosfet typ...

Yamaha
FZ1 2007->
YZF-R1 2007->
YZF-R1 2004-2006 - Är i grunden samma som ovan, men har en större kylfläns... Kräver att man kapar av delar av kylflänsen för att få plats på originalplatsen...
FJ1300 2007->
Wildstar 1300 2007->

Honda
CBR 1000RR 2004-2007 - VARNING! Finns både Tyristor och Mosfet typ, Kontakt på kabel (behöver både hane och hona)
CBR 1000RR 2008-> Udda kontakt, finns inte att köpa vattentät kontakt, använd vanliga spadkontakter och mycket tejp...
CBR 600RR 2003-2006 - VARNING! Finns både Tyristor och Mosfet typ, Kontakt på kabel (behöver både hane och hona)
CBR 600RR 2007-> Kontakt på kabel (behöver både hane och hona)

Tänk på att ovanstående Honda modeller fungerar utmärkt men kräver mer jobb... Enklast är att köpa Furukawa kontakter, både hane och hona, och klippa av Honda's udda kontakt som inte går att köpa, och ersätta... Då är båda delar vattentäta...
VTR 1000F + CBR 929RR + CBR 954RR + CBR 1000RR + VTR 1000SP1/2 (RC-51) + 1 st galning = RCBVTR 1000F
Tweety

 
Inlägg: 2812
Blev medlem: fre apr 20, 2007 9:44 am
Ort: Skurup
Hoj: RCBVTR 1000F (97 till 09)
Kön: Man

Hur hittar man en R/R?

Inläggav Tweety » fre maj 17, 2013 10:38 am

Kopiera någon av de här söksträngarna och sök på eBay... http://www.ebay.com

Tänk på att jag inte har filtrerat bort "udda" fel... Dvs det dyker upp helt fel saker i sökresultaten som beror på att folk har anget fel info, stavat fel osv... Använd sunt förnuft... Om en del är från 1967 eller 1997, så förutsätt att den inte är Mosfet... Om den kostar hälften av vad resten kostar så är det oftast en kopia... Osv...

Läs listan ovan, och jämför... Samma gäller kontakt typer osv...

Vad det gäller årsmodeller som har både tyristor och mosfet typ, leta efter märkning FH**** på bilden av den eller i texten, annars är det en chansning... Märkning SH*** är alltid tyristor och bör undvikas...

Jag har heller inte filtrerat bort kontakter och kabelhärvor på de typer som använder standard Furukawa kontakt, då man ofta kan köpa dem från samma handlare och få samma frakt...

Kod: Markera allt
kawasaki (zx10, zx14, concours) (regulator, rectifier) -(servo, gas, oil) -(zx7, zx1000b, b1, b2, b3, 1988, 1989, 1990, 88, 89, 90, 98, 1998, 99, 1999, 00, 2000, 01, 2001, 02, 2002, 03, 2003)

Kod: Markera allt
kawasaki (zx6r, zx-6r) (regulator, rectifier) -(servo, gas, oil) -(95, 1995, 96, 1996, 97, 1997, 98, 1998, 99, 1999, 00, 2000, 01, 2001, 02, 2002, 03, 2003, 04, 2004, 05, 2005, 06, 2006) -(zx600, zx6d, zx600a, 600r)

Kod: Markera allt
yamaha r1 (regulator, rectifier) -(servo, oil) -(r6, tdm850, fzr600) -(98, 1998, 99, 1999, 00, 2000, 01, 2001, 02, 2002, 03, 2003, 04, 2004, 05, 2005)

Kod: Markera allt
yamaha FJR1300 (regulator, rectifier) -(servo, gas, oil)

Kod: Markera allt
Honda CBR (1000RR, 600RR) (regulator, rectifier) -(servo, gas, oil) -(rick, ricks, electrosport, caltric)

Annat sätt att hitta samma sak, här med standarkontakt...
Kod: Markera allt
(regulator, rectifier, shindengen) (FH012, FH010, FH020) -(stator, led)

Och med udda kontakter eller kablar...
Kod: Markera allt
(regulator, rectifier, shindengen) (FH008, FH011, FH014) -(stator, led)

Sist men inte minst... Kontakter
Kod: Markera allt
furukawa qlw
VTR 1000F + CBR 929RR + CBR 954RR + CBR 1000RR + VTR 1000SP1/2 (RC-51) + 1 st galning = RCBVTR 1000F
Tweety

 
Inlägg: 2812
Blev medlem: fre apr 20, 2007 9:44 am
Ort: Skurup
Hoj: RCBVTR 1000F (97 till 09)
Kön: Man

Och mer då?!

Inläggav Tweety » fre maj 17, 2013 11:35 am

Först och främst... Hur byter man kontakter?

Om man väljer en modell ovan med "standardkontakter", så köper man en uppsättning av dem, och krimpar, sedan lödar över krimpningen, och sätter ihop kontakten... Då är den vattentät, med packningar... Det gör att det är väldigt liten chans att man nånsin får problem med dem igen...

Underhåll

Alla andra varianter, med icke standard kontakter, som inte är vattentäta behöver kontrolleras då och då... Detta gäller även resten av din hojs elsystem... Vet du vad du skall leta efter är det något som tar en minut eller två att kontrollera på våren... Vet du inte, eller har aldrig kollat över din hojs elsystem, så tar det ungefär 4-5 timmar effektiv tid, och sen har du ett friskt elsystem...

Varför då?

För att om du inte gör det, så kommer ditt nya batteri, och din nya Mosfet R/R bara att leva 2-3 säsonger... Enkelt!

Jo, men du har precis sagt att en Mosfet R/R lever mycket längre... Ja, det gör den... På en ny hoj med friskt elsystem... Men på en 5+ år gammal hoj är det gott om kontakter som inte är vattentäta... Det ger korrosion, och korrosion ger krypströmmar, resistans och till sist kortslutning... Alltihop saker som bidrar till att åldra en R/R och batteri, oavsett typ...

Och sist men inte minst... Om jag kommer på att någon har hoppat över det här... Då kommer jag bara rekommendera att de lämnar in hojen på verkstad och får felet fixat... Alltså, näe, jag kommer inte att hålla handen och leta fel... Jag har rätt bra minne, så jag kommer oftast ihåg om vi haft diskussionen tidigare... På verkstaden kostar det ca 700-800 per timme, och en genomgång tar 3-4 timmar plus material, så säg 3000 eller mer... Om inte felet hittas lätt, blir det raskt det dubbla eller så... Är det riktigt illa, och det har blivit kortslutning i kabelhärvan, så kostar en ny 3000 plus 5000-6000 i arbete att byta den på verkstad...

Jag är däremot gratis... Så länge det handlar om hjälp och handledning som syftar till förebyggande underhåll... För skåningar eller envetna milnötare så ställer jag även gärna upp med en bonke verktyg och praktisk hjälp om man kommer och hälsar på... (Och tar med gott fikabröd!)
VTR 1000F + CBR 929RR + CBR 954RR + CBR 1000RR + VTR 1000SP1/2 (RC-51) + 1 st galning = RCBVTR 1000F
Tweety

 
Inlägg: 2812
Blev medlem: fre apr 20, 2007 9:44 am
Ort: Skurup
Hoj: RCBVTR 1000F (97 till 09)
Kön: Man

Re: Laddregulator, R/R... Hur, vad och varför...

Inläggav Tweety » fre maj 17, 2013 11:35 am

Här kommer det mera om underhåll... Senare...
VTR 1000F + CBR 929RR + CBR 954RR + CBR 1000RR + VTR 1000SP1/2 (RC-51) + 1 st galning = RCBVTR 1000F
Tweety

 
Inlägg: 2812
Blev medlem: fre apr 20, 2007 9:44 am
Ort: Skurup
Hoj: RCBVTR 1000F (97 till 09)
Kön: Man

Re: Laddregulator, R/R... Hur, vad och varför...

Inläggav Tweety » fre maj 17, 2013 11:37 am

Men nu vill jag ha synpunkter... Fattar, fattar inte... Saknar dittan eller dattan... Kan du förklara bättre/annorlunda...

Tänk på att jag kommer att radera dessa sen, när jag har läst och eventuellt åtgärdat...
VTR 1000F + CBR 929RR + CBR 954RR + CBR 1000RR + VTR 1000SP1/2 (RC-51) + 1 st galning = RCBVTR 1000F
Tweety

 
Inlägg: 2812
Blev medlem: fre apr 20, 2007 9:44 am
Ort: Skurup
Hoj: RCBVTR 1000F (97 till 09)
Kön: Man

Re: Sv: Laddregulator, R/R... Hur, vad och varför...

Inläggav Magnusium » lör maj 18, 2013 11:09 am

Först, imponerad av kunskapsnivån och tacksam att du delar den!

Det jag är intresserad av är underhållsbiten. Som nybliven ägare och inte pysslat med hoj på ett par år skulle den delen vara väldigt värdefull.
Såg att du lämnat öppet för mer info kring underhåll och det jag hoppas att du kan bifoga är lite bilder som hjälp. Vad att kolla, vart sitter kontakten etc.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
Magnusium

Användarvisningsbild
 
Inlägg: 12
Blev medlem: fre maj 17, 2013 8:09 pm
Ort: Åkersberga
Hoj: Honda VTR1000
Kön: Man

Re: Laddregulator, R/R... Hur, vad och varför...

Inläggav gubbe » lör maj 18, 2013 11:38 am

tweety suddar hårt i denna tråden..
men det är en Honda byt oljor ibland så är det få problem.
lätt att hamna i forumstressen..att allt går sönder eller måste bytas...bygg om hela hojen...
inte gjort ett skit på 8 år å hon bara tuffar å går...
hata harvar

(One size fits all)
gubbe

Användarvisningsbild
VTRSponsor
VTRSponsor
 
Inlägg: 2052
Blev medlem: ons jul 25, 2007 10:52 am
Ort: Hölö/Sötäjje/tokholm
Hoj: aPIFFany Edition
Kön: Man

Nästa

  

Återgå till Mek - Frågor / Tips

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 15 gäster