Tips till dig som tänkt köpa en Firestorm

Tips till dig som tänkt köpa en Firestorm

Inläggav benkar » sön maj 06, 2007 6:23 pm

Har här försökt samla ihop lite info kring vad man kanske ska titta på när man köper en Firestorm, vanliga frågor, skillnad mellan årsmodeller osv. Säg till om något är fel, eller saknas! /B

Tips till dig som tänker köpa en Firestorm

Utöver "vanlig koll vid köp av hoj", dvs att service är gjord, skicket på drivpaket, däck och så vidare så.....

Tänkbara Firestormfel
Är relativt vanligt med problem med bakhjulslagren, bra att kontrollera vid tillfälle, framförallt när du byter däck nästa gång och ändå har loss hjulet och kan känna lite närmare på lagren, inga stora kostnader/jobb, runt 80 kr per lager och en timmes jobb hemma i garaget!

Några med Firestorm har haft problem med att varningslampan för "3 liter bensin kvar" inte fungerar, hur man nu kollar det om säljaren har full tank...

Finns även ett känt problem med kamkjedjespännarna (1 st per cyl). En del Firestorm har fått problem redan innan 2.000 mil, andra har klarat sig 10.000 mil. Blir tydligen ett metalliskt knackande redan på låga varv, bara stänga av motorn. Fortsätter man köra så hoppar kjedjan över, med ventilskador som resultat. Finns teorier om att körstil med kraftig motorbroms från höga varv påskyndar slitaget. Kamkjedjesträckarna kostar 400 kr styck att köpa, man kan byta själv, och kanske värt göra i förebyggande syfte om man inte vet hur hojen körts.

Kan även vara läge kolla efter spår som tyder på mycket bakhjulslekande, vilket kan resultera i slirande koppling och läckande packboxar (eller som kommer börja läcka snart), samt i förtid utslitet drivpaket. Ett välskött drivpaket på Firestorm, utan bakhjulsåka, borde hålla runt 3.000 mil.

Och, när/om du provkör, bli inte skärrad/förvånad över att det antagligen "Klonkar" rätt rejält när du växlar från 1:an till 2:an, det ska vara så... Och när en VTR har passerat 2-3000 mil så kan det höras ett vinande ljud när man kör på 6:an i typ 130-140 km/h, ingen fara, har antagligen något med ett visst slitage av drev i växellådan att göra.

Tjuvstopp, den inte helt okända VTR-nysningen, oftast i samband med/efter en hård inbromsning, men om jag förstått rätt så är det en förgasarslangsplacering man kan ändra för att lösa problemet, fanns tidigare en beskrivande bild, hoppas vi kan hitta den igen.

Skillnader mellan olika årsmodeller
Förutom färgsättning så är -97-00 identiska. From -01 är det en 19-liters bensintank (istället för den 16 liters som -97-00 har) From -01 är det även mindre blinkers, elektroniskt stöldskydd, annorlunda instrumentering, något högre placering av styre, samt mindre förändringar av fjädringskomponenterna.

Service
Hoppas vi kan hitta igen den gamla tråden om "Serviceintervallerna"

Hur länge håller en Firestorm?
Sköter man service och inte buskör, så håller en Firestorm länge. Min har rullat runt 6.000 mil utan några större problem och en kompis Firestorm höll runt 11.000 mil innan motorn gav upp. Ingen av oss har smygkört, det handlar om rejält inspirerad körning, men inga tokigheter kring övervarvning osv.

Försäkring
Handlar som vanligt att ringa runt och lyssna med flera olika försäkringsbolag, men tex så går Firestorm som "Sporttouring 2" i IFs Hondaförsäkring, så relativt billigt försäkra där för mig som bor i Stockholm och hunnit passera 35 år. Kräver dock en liten besiktning hos auktoriserad Hondaverkstad om du har en privat/sido-importerad Firestorm. Läs mer här: https://www.if.se/web/se/Privat/Forsakr ... Honda.aspx

När du väl köpt dig en Firestorm...
Fjädringskomponenterna är inte dom bästa, men se till byta gaffelolja, ev. öka från 10w olja till 15w, samt slänga i tex WP, Wilbers eller Öhlinsfjädrar (ca 1.000 kr)så blir det betydligt bättre. Man kan även skjuta upp gaffelbenen ett par mm i gaffelkronorna, så blir det lite mer snabbsvängt. Har du riktigt gott om pengar, byt även bakstötdämparen, själv så bytte jag från original till en Öhlinare, (men finns ju även alternativ från tex Wilbers) fick en helt ny hoj!

En annan trevlig åtgärd är att minska framdrevet med ett tagg (Alternativt tre tagg mer bak), så minskar risken för tjuvstopp när man kör iväg, ännu bättre vrid osv. Tänk på att anpassa kjedjans längd om du ändrar drevstorlek, samt att hastighetsmätaren kommer visa aningens fel.

Samt givetvis stålomspunna bromsslangar fram för att få en bättre känsla i bromsarna, och ett par ljudförskönare som tar fram det sköna muller som finns instängt i en Firestorm med original ljudstrypare....!
-Att sakta in är en svaghet, att bromsa är ett misstag, att stanna är ett nederlag....
benkar

Användarvisningsbild
VTRSponsor
VTRSponsor

Hoj: Fd ägare till VTR1000F
Kön: Man

Re: Tips till dig som tänkt köpa en Firestorm

Inläggav Tazelito » fre maj 18, 2007 5:24 pm

Tjena ny här, undrar om dom felen som beskrivs ovan gäller alla årsmodeller?
Funderar nämligen på att köpa en 03:a.
Tazelito

Inläggav Nicke » fre maj 18, 2007 5:58 pm

Har för mig att jag läste på "det gamla forumet" att kamkedjesträckarna var uppdaterade fr.o.m. årsmodell -02, så risken för det problemet ska förhoppningsvis vara betydligt mindre om man har den årsmodellen eller nyare.
Nicke

Användarvisningsbild

Hoj: Honda VTR1000SP-1

Inläggav Tazelito » lör maj 19, 2007 7:28 pm

Nicke skrev:Har för mig att jag läste på "det gamla forumet" att kamkedjesträckarna var uppdaterade fr.o.m. årsmodell -02, så risken för det problemet ska förhoppningsvis vara betydligt mindre om man har den årsmodellen eller nyare.

Ok det låter ju bra, då e de väl bara att slå till Very Happy
Tazelito

Inläggav Zephalon » lör feb 23, 2008 9:09 pm

Tack

Har du hittar ngt om denna punkten?

Service
Hoppas vi kan hitta igen den gamla tråden om "Serviceintervallerna
Zephalon

Inläggav Tweety » lör feb 23, 2008 9:30 pm

Info om serviceintervallerna finns som sticky i detta forumet.

Generellt ang CCT'erna är att nyare modeller är mindre känsliga, men exakt varför Honda bytte partno# 2002 är det ingen som vet... De har på andra delar bytt utan att det var någon skillnad på delarna...

Däremot behöver man inte direkt oroa sig... byt dem i förebyggande syfte om du vill lugna nerverna, annars så varnas man ganska tydligt innan ras med ett ohyggligt slammer... Tro mig du missar inte det oljudet...

Jag bytte själv för att lugna nerverna när min låg på ca 4000 mil utan några problem... Lär köra ett par tusen till innan jag funderar på det igen...
VTR 1000F + CBR 929RR + CBR 954RR + CBR 1000RR + VTR 1000SP1/2 (RC-51) + 1 st galning = RCBVTR 1000F
Tweety

Hoj: RCBVTR 1000F (97 till 09)

Inläggav Thomas » sön feb 24, 2008 6:06 pm

slammer och ras kommer samtidigt,när du hör slammret är det försent (oftast) jag stängde av min 3 sek efter slammret och det var försent!
Thomas

Inläggav Tweety » sön feb 24, 2008 6:29 pm

Nja... Oftast uppstår det först slammer vid tomgång... ofarligt ett tag... sen övergår det i slammer under belastning, dvs när du ger gas... DÅ pajar motorn... Och väl där går det snabbt, riktigt snabbt... Det första slammret är en varning... Men visst, det finns de som inte har fått nån direkt långvarig varning... Dock finns det oftast där...

(Notera att jag inte har testat på min VTR, men två ggr på en äldre CBR-600 som har exakt samma konstruktion på sina CCT'er... Andra gången kände jag igen ljudet och tänkte "Ok, dags att fixa CCT'erna snarast... Jag ställer hojen när jag kommer hem..." Jag kom halvvägs hem innan nån gremlin slängde grus i maskineriet...)
VTR 1000F + CBR 929RR + CBR 954RR + CBR 1000RR + VTR 1000SP1/2 (RC-51) + 1 st galning = RCBVTR 1000F
Tweety

Hoj: RCBVTR 1000F (97 till 09)

Inläggav benkar » tor apr 16, 2009 9:37 pm

Blackie skrev:
Tjuvstopp, den inte helt okända VTR-nysningen, oftast i samband med/efter en hård inbromsning, men om jag förstått rätt så är det en förgasarslangsplacering man kan ändra för att lösa problemet, fanns tidigare en beskrivande bild, hoppas vi kan hitta den igen.

Någon som kan förklara lite mer ? Behöver hjälp med detta hehe.. :)

Det 3:e inlägget/bilden här? Hoppas det är svaret du sökte, annars får någon annan flylla på/tipsa vidare...?

http://www.vtr.nu/viewtopic.php?f=6&t=489&p=3468

/B
-Att sakta in är en svaghet, att bromsa är ett misstag, att stanna är ett nederlag....
benkar

Användarvisningsbild
VTRSponsor
VTRSponsor

Hoj: Fd ägare till VTR1000F

Inläggav Pulver » tis jun 23, 2009 8:22 pm

Tja alla.. Har precis köpt en firestorm o tycker verkligen att formen e kanon.. Men e de fler som hör ljudet "klang" nar man växlar till tvåan.. Ska säkert vara så men man letar ju alltid fel när man köpt nått nytt trevligt :D . O vet nån var man kan få tag på en ank stjärt eller singel kuts till detta monster??
Pulver

Nästa

Återgå till Mek - Frågor / Tips