Jag å min SP1 på Rudskogen

Jag å min SP1 på Rudskogen

Inläggav mrjaggu » mån aug 27, 2012 12:52 pm

Blev lite filmat i sommar, andra halvan av filmen är på polarens Kawasoki ninja eller vad det heter :blink:

Går inte så fort men roligt ändå.

EDIT: bra å ta med klippet kanske.....https://www.youtube.com/watch?v=ROAT0CxPPmw&feature=player_embedded
mrjaggu

Användarvisningsbild

Hoj: SP1 -00
Kön: Man

Re: Jag å min SP1 på Rudskogen

Inläggav hvornum » mån aug 27, 2012 1:47 pm

Med risk för att låta som att jag totalt missat något fundamentalt, men du kopplar aldrig när du växlar uppåt? o0

12:10 in i klippet..
hvornum

Hoj: VTR Storm -97

Inläggav mrjaggu » mån aug 27, 2012 1:53 pm

Polaren som kör hemmabygget. Troligen kopplar han inte nej, tydligen slirar hojen något grymt på högre varv så jag tror inte han bemödar sig :P

Edit jag själv kan skippa koppling på långrakan och bakrakan vid lite mera inspirerade tillfällen annars brukar jag koppla, e ju bara å dutta lite med den fina hydraulkopplingen :)
mrjaggu

Användarvisningsbild

Hoj: SP1 -00

Inläggav hvornum » mån aug 27, 2012 1:56 pm

Jag misstänkte att det var så att om du (vid högre varv) släpper till på gasen en aning så frigörs kopplingen en kortare stund och med lätt tryck på växelpedalen så kan du utföra växlingar utan att koppla, men det var bara en vild gissning efter att ha funderat på hur kopplingen fungerar :< Attans, hade varit trevligt om man kunde växla utan kopplingen och utan att förstöra hojen :P

Edit: var bara tvungen att googla, så detta kanske är helt annorlunda på Hondan men:
http://www.youtube.com/watch?v=7P5lk426tOQ
hvornum

Inläggav lerutis » mån aug 27, 2012 3:34 pm

Eh är väl safe att växla på det viset, precis som med bil =) men liksom gungar in växeln genom att släppa lite lite lite på gasen
lerutis

Hoj: Honda SP1 2001

Inläggav gubbe » mån aug 27, 2012 6:05 pm

brukar heller inte koppla på uppturen i lådan, liten knyck med gasen så går det så fint. däremot när det skall växlas ner.
hata harvar

(One size fits all)
gubbe

Användarvisningsbild
VTRSponsor
VTRSponsor

Hoj: aPIFFany Edition

Inläggav Tweety » mån aug 27, 2012 6:10 pm

Funkar alldeles utmärkt att växla både upp och ner på en VTR och i princip alla andra hojar utan kopplingen... Gäller bara att man matchar varvtal och växlar, samt har koll på vad man gör... På väg använder jag kopplingen 8 ggr av 10, på bana så blir det i princip omvänt... Upp är lättast att lära sig och ger mest vinst... Ner är en svår konst och sliter rätt hårt om man gör fel... Och fråga mig inte vilka varvtal, jag kan inte ge siffror, min ryggmärg och fot bara "vet" vad som är rätt utan att berätta det för min hjärna...

Enkelt beskrivet, lägg foten mot pedalen, så att du nästan trycker i nästa växel, lätta kort och abrupt på gasen och så är det klart, växeln glider i nästan av sig själv... Tänk på att du kan glömma att göra det i fis-tempo, första gången du testar bör nog vara på bana eller liknande, du kommer att behöva rätt mycket koncentration för att "programmera om" hjärnan...
VTR 1000F + CBR 929RR + CBR 954RR + CBR 1000RR + VTR 1000SP1/2 (RC-51) + 1 st galning = RCBVTR 1000F
Tweety

Hoj: RCBVTR 1000F (97 till 09)

Inläggav hvornum » mån aug 27, 2012 6:25 pm

Helt rätt, tästade med körskolans Suzuki idag.

Lätt tryck på pedalen uppåt så att du känner att det precis tar emot och accelerera stadigt och fort,
sen när du vill växla.. <släpp gasen>+<gasa igen> i princip så fort du kan, viktiga är att du släpper efter hastigt.

Kolla på hans högra hand så får du en uppfattning: http://www.youtube.com/watch?v=eO1ULs7Iq9U#t=0m52s

Känns sportigt och härligt :D
hvornum

Återgå till Bilder / filmer