Behöver Norge tips!

Behöver Norge tips!

Inläggav Froven » fre jul 15, 2011 8:01 pm

hej

Jag behöver lite tips och hjälp!

Jag och kompisen skall till Norge en sväng och kör MC.

Målet är ju enkelt.
* Fina krokiga vägar
* Fina vyer och någon fjord med höga berg

Problemet är tiden...
Vi har från Torsdag kl 17:00 till Söndag kväll på oss.

Någon som har tripp förslag eller något vi måste göra????

Jag funderade lite på GBG - Stavanger. Sen färja till Haugesund och sen tillbaka till GBG.
Men är det för långt???

Eller köra "runt" Hardangervidda med kort tur mot Bergen och vända hem på ovansidan Hardangervidda?

kom med förslag. Och även om jag siktar för långt...
Froven

Hoj: VTR 1000 -98
Kön: Man

Re: Behöver Norge tips!

Inläggav chrissfp » ons aug 08, 2012 11:12 am

Vi körde GBG-Kristiansand-Stavanger-Voss-Oslo-Gbg på 6 dagar, sjukt fint men snittfarten är skrämmande låg. Otroliga vyer, lite som att köra genom sagan om ringen ;) Rekommendation är att skita i tältet och ta in på hotell/stuga för det regnar med 99% sannolikhet under din resa...

Stavanger-Voss-Oslo är smått magisk! Vi körde Stavanger till Voss (29 mil).. Det tog 11 timmar utan onödiga stopp.. det ger en indikation på snittfarten..
Hojjen på annan plats än hemadressen, låst, larmat och med haglet laddat.. Verkar vara enda sättet att få ha grejjerna ifred tyvärr..
chrissfp

Användarvisningsbild

Hoj: VTR1000 SP1

Re: Behöver Norge tips!

Inläggav Nesse » ons aug 08, 2012 7:47 pm

Var i Notodden i helgen (på världens bästa bluesfestival). Åkte iofs på min packåsna (VTX), men E134 från Drammen mot Kongsberg, Notodden och sedan Fv651 över fjället Gaustatoppen till Rjukan är en spännande väg, inte så snabb kanske. I fjol var det tät dimma, i år strålande sol och vidunderlig utsikt. Sedan kan man välja att åka mot Seljord och RV 36 ner mot Ulefoss och Skien. Idel sköna vägar att åka på, inga räservägar bör påpekas, men ofta hyfsad kvalitet på vägen och fina vyer. Telemark, Buskerud och Vestfold fylken har många fina vägar, bara att ställa in gps:en och köra :-). Klart det underlättar när man har vänner efter Oslofjorden i Tönsberg, Moss och Drammen att hitta fina vägar. Att sedan ha en kärsta i Filtvet, ett stenkast från Oslofjordtunneln gör det ju inte sämre :-P
/Nesse
VTR 1000 F, XL 1000 V, VTX 1300 R
Nesse

Användarvisningsbild

Hoj: VTX1300R,Vtr1000F,XL1000V

Återgå till Resor och evenemang