Bromskonvertering



  

Bromskonvertering

Inläggav lerutis » tor aug 30, 2012 11:09 am

Hitta den gammal tråd här om bromsarna på en VTR, Tweety du hade länkat till endel ok som passade från CBR m.m, jag tänkte köpa hem ett kitt med cylindrarna osv + bromspump, tröttnar på att min är svampig trots ny vätska + luftning till döden ...

http://www.ebay.com/itm/Honda-CBR-Rc-51 ... 500wt_1414

Verkar vara perfekt med stålomspunnet, cylindrar och hela skiten helt enkelt.
lerutis

 
Inlägg: 146
Blev medlem: ons maj 30, 2012 12:54 pm
Ort: Jönköping
Hoj: Honda SP1 2001
Kön: Man

Re: Bromskonvertering

Inläggav Tweety » tor aug 30, 2012 7:39 pm

Lite dyrt, men det sparar man på en ensam frakt... Dessutom komplett förutom plastburken, och där kan du återanvända den du har...
VTR 1000F + CBR 929RR + CBR 954RR + CBR 1000RR + VTR 1000SP1/2 (RC-51) + 1 st galning = RCBVTR 1000F
Tweety

 
Inlägg: 2812
Blev medlem: fre apr 20, 2007 9:44 am
Ort: Skurup
Hoj: RCBVTR 1000F (97 till 09)
Kön: Man

Re: Bromskonvertering

Inläggav Piff » tor aug 30, 2012 7:45 pm

Passade på att dela tråden innan den spårade ur totalt.

Själv skulle jag behöva byta både broms- och kopplingscylindrarna eftersom jag har såna där stora svarta behållare och de passar liksom inte med mina nya clip-on. Vad tycker du man ska satsa på Tweety..? Helst byter jag ju bara delarna uppe på styret och dessutom gärna från en och samma hoj.
<---- Killen som har VTR-Dekaler till salu...

http://www.vtr.nu/viewtopic.php?f=2&t=2543
Piff

Användarvisningsbild
VTRSponsor
VTRSponsor
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: lör sep 08, 2007 11:14 am
Ort: Hudiksvall
Hoj: Ensam och övergiven...
Kön: Man

Re: Bromskonvertering

Inläggav Tweety » tor aug 30, 2012 7:54 pm

Faktum är att kopplingscylindern är den samma på nästan alla hydraul kopplingar från Honda, så du kan ta en från CBR 1000RR eller VTR, det är samma, och båda handtagen passar...

Vad det gäller att byta "bara på styret" ang bromsar, isåfall är det givet, en VTR... Du har en liten fjuttig huvudcylinder som är halva den på alla andra system från CBR'erna... Om du sätter en CBR huvudcylinder tillsammans med VTR bromsok, så får de en väldigt digital och stum broms... Mao, ingen broms till låst framhjul med inget där emellan...

Men jag rekommenderar verkligen att göra samma som lerutis, det gör märkbar skillnad... Se bara till att få tag på matchande set, det är inte samma cylinderstorlekar, så om man mixar fel blir det skumma resultat...
VTR 1000F + CBR 929RR + CBR 954RR + CBR 1000RR + VTR 1000SP1/2 (RC-51) + 1 st galning = RCBVTR 1000F
Tweety

 
Inlägg: 2812
Blev medlem: fre apr 20, 2007 9:44 am
Ort: Skurup
Hoj: RCBVTR 1000F (97 till 09)
Kön: Man

Re: Bromskonvertering

Inläggav lerutis » fre aug 31, 2012 8:12 am

Tack för att du fixade tråden Piff :) helt rätt.

Okej, well då antar jag att det inte är några jätte problem att byta, har läst på lite mer forum att man kanske åker på att slipa lite på ett av oken typ. Det enda jag tänker på, är nog samma som Piff undrade, bromshandtaget är ju annorlunda från andra hojjar vilket kommer se lite keff ut?
lerutis

 
Inlägg: 146
Blev medlem: ons maj 30, 2012 12:54 pm
Ort: Jönköping
Hoj: Honda SP1 2001
Kön: Man

Re: Bromskonvertering

Inläggav lerutis » fre aug 31, 2012 10:34 am

http://www.ebay.com/itm/CBR-600RR-600-R ... 30&vxp=mtr

Verkar vara ett bra klipp, och köpa stålomspunna slangar separat när jag hittar något. Om jag förstått det rätt så är ovan ett bra alternativ oxå?
lerutis

 
Inlägg: 146
Blev medlem: ons maj 30, 2012 12:54 pm
Ort: Jönköping
Hoj: Honda SP1 2001
Kön: Man

Re: Bromskonvertering

Inläggav Tweety » fre aug 31, 2012 3:47 pm

lerutis skrev:http://www.ebay.com/itm/CBR-600RR-600-RR-Front-brake-calipers-06-07-master-cylinder-hose-pads-/251138643760?pt=Motorcycles_Parts_Accessories&hash=item3a79079730&vxp=mtr

Verkar vara ett bra klipp, och köpa stålomspunna slangar separat när jag hittar något. Om jag förstått det rätt så är ovan ett bra alternativ oxå?


Nähe du, det där får du nog fundera igenom en gång till... Hur tänkte du fästa ett par radiella bromsok på en gaffel som har axiella ok till att börja med ?!

Det finns en orsak till att jag angav årsmodeller när jag gjorde den ursprungliga listan... Det som står att det passar där gäller, alla övriga får man titta och tänka själv... Nyare årsmodell betyder inte alltid bättre, eller iaf inte bättre och att det passar...
VTR 1000F + CBR 929RR + CBR 954RR + CBR 1000RR + VTR 1000SP1/2 (RC-51) + 1 st galning = RCBVTR 1000F
Tweety

 
Inlägg: 2812
Blev medlem: fre apr 20, 2007 9:44 am
Ort: Skurup
Hoj: RCBVTR 1000F (97 till 09)
Kön: Man

Re: Bromskonvertering

Inläggav lerutis » fre aug 31, 2012 3:49 pm

Ah shit, lite för snabb i huvudet =)
lerutis

 
Inlägg: 146
Blev medlem: ons maj 30, 2012 12:54 pm
Ort: Jönköping
Hoj: Honda SP1 2001
Kön: Man

Re: Bromskonvertering

Inläggav Tweety » fre aug 31, 2012 3:54 pm

lerutis skrev:Tack för att du fixade tråden Piff :) helt rätt.

Okej, well då antar jag att det inte är några jätte problem att byta, har läst på lite mer forum att man kanske åker på att slipa lite på ett av oken typ. Det enda jag tänker på, är nog samma som Piff undrade, bromshandtaget är ju annorlunda från andra hojjar vilket kommer se lite keff ut?


Tja det väljer man ju själv, man kan antingen slipa på oken, eller som jag nog hade valt, på fästörat på gaffelbenet... Då kan man liksom sätta dit vilka ok man vill sen, och eftersom benet är obehandlad aluminium yta, så är det smartare att slipa det, än att slipa den snygga eloxerade ytan på oken... Enda nackdelen är att man får ta isär gaffeln för att göra det, eller ligga på golvet och jobba... ;)

Nja, inte vet jag, min lösning på att broms och kopplingsgrepp inte var lika var ganska enkel... Köp ett par förhållandevis billiga billet varianter på eBay som dessutom är justerbara, dvs kopia på riktigt dyra RSV varianter, som fälls om man vurpar... Om man köper "par" är det väl någon dollar billigare, men man kan lätt köpa för två olika modeller... Och de ser identiska ut oavsett modell, de flyttar bara hål osv...
VTR 1000F + CBR 929RR + CBR 954RR + CBR 1000RR + VTR 1000SP1/2 (RC-51) + 1 st galning = RCBVTR 1000F
Tweety

 
Inlägg: 2812
Blev medlem: fre apr 20, 2007 9:44 am
Ort: Skurup
Hoj: RCBVTR 1000F (97 till 09)
Kön: Man


  

Återgå till Hojrundor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster