Om du kommer först till en olycka



  

Om du kommer först till en olycka

Inläggav Fredde@vtr » tor maj 13, 2010 11:28 pm

I fall ni kommer först till en olycka
(Kopierat från Sporthojs sida.
Den som kan får gärna lägga upp nedan som ett anslag. :thumbsup:

--------------------------------------------------------------------------------

Många undrar hur man ska agera när man kommer först till en olycka? ambulanser kan ju vara flera mil bort.Vare sig vi vill eller inte så kommer det ju att hända olyckor, kanske din kompis kör av vägen eller att man kommer till en olycksplats som förste man.Oavsett va det är för fordon så har jag sammanställt några viktiga saker ni ska tänka på. Följ dessa och ni gjort det man kan som lekman för den drabbade, Det kan betyda leva eller död.

STÖRSTA misstag är att om det finns flera skadade, så fastnar man vid den första man går till.
Man måste titta på ALLA ! ,sen bestämma sig för vilken som behöver hjälp först, när man gjort det. så sätter man igång, är ni fler så dela upp er.
Stanna upp nåra sekunder och tänk. Vad har vi här ? hur många? andas alla? om ja . Gå vidare till att stoppa blödning på alla.. osv.

DET FÖRSTA DU SKA GÖRA !!

1. Är platsen säker för er egen skull?, trafik, brand, osv.
2 Kontrollera vad som har hänt, hur många skadade ? fordon ? Var är du ?
3. Larma 112. Lägg inte på förrän larmoperatören säger till.
4.Hjälp den drabbade. andningen först !!




Nummer 1 är ALLTID andningen. Det spelar ingen som helst roll vad det finns för andra skador, andas man inte så dör man, det går fort. 4-5 min utan andning, sen är det stora hjärnskador , eller så återvänder man inte till livet, Det är den bistra sanningen.

Hur tar man av en hjälm? jo, personen på rygg. va helst 2 som gör detta, en håller ett stadigt tag i nacken, den andre drar upp hjälmen tills ni ser näsan sticka ut under kanten.. sen böjer man hjälmen åt andra hållet o drar sakta av den. OBS !! andas personen ska INTE hjälmen av

Nåt som jag har funderat en del på är att när vi kommer till en olycksplats där det är en bil som krockat eller åkt av vägen, voltat osv så har ofta nån förbipasserande hjälpt den skadade ur fordonet. - Jag trodde bilen skulle börja brinna eftersom det ryker så mycket .
Ja jo.. bilar som har smällt brukar göra det. Bilar som har voltat får olja på avgasröret . Det ska faktist mycket till innan en bil tar eld. Det som kan ta eld är spolarvätskan. När bilen kommer upp och ned rinner spolarvätskan ur burken över motorn.
Man är inte medveten om vad man kan ställa till med om man hjälper någon ur ett fordon. Man kan ha i princip vilka skador som helst. Framförallt så kan man ha en ryggskada som kan sitta vart som helst ifrån svanken upp till hårfästet i bakskallen. Den vänliga hjälpen för att komma ut ur bilen kan sluta med rullstol resten av livet, eller faktist att man dör. Eftersom om skadan kan sitta bak i nacken och går ryggmärgen av så slutar denne att andas omedelbart.
Det rätta är ju såklart att man försöker hålla sig lugn och om ingen brand eller annat farligt läge så ska personen sitta kvar i bilen. Förklara att hjälp är på väg. Personen sitter bäst där den sitter i väntan på hjälp. För när vi kommer så kan det sluta med att klippa av taket för att skydda ryggen på den skadade.

Sitter någon i en bil medvetslös så är inte det heller något tecken på att denna måste ur fordonet. Personen sitter bra där den sitter så länge det inte brinner, varför ska du släpa ur människan ? det finns risker med detta ! Kolla i stället andra viktiga saker som att tungan kan falla bak i svalget och täppa till luftvägen.(det låter som personen snarkar = tecken på ofri luftväg ) kliv in i baksätet och ta tag i nacken. böj huvudet bakåt, och skjut fram hakan med fingrarna. (så patienten får som underbett ) släpp inte taget förräns räddningspersonal tar över med sina händer. har patienten en skada i ryggmärgen uppe i nacken så kan den gå av om du böjer fram igen.



Andning kontrolleras enklast genom att helt enkelt prata med personen. Om man inte andas kan man heller inte prata. Tänk på att du kan kontrollera andningen redan innan du når den drabbade genom att ropa till personen och få ett svar.Redan där vet du ju att den andas, gå till nästa om det är fler inblandade.

Är det flera i olyckan?
Gå först till den som inte säger någonting

de som skriker mest mår vanligtvis bäst ! Framförallt har de en fungerande andning!

Öppna visiret, kontrollera att ingenting ligger i munnen och hindrar andningen, snus, tuggummi, löständer,en gråsparv ja vad som helst som kan hindra andningen. ta ut det !! se . lyssna. känn.. om det finns andning.

Om ingen andning finns kan, ska hjälmen tas av - liv går före lem. Utan andning tar det bara ett par minuter innan en hjärnskada inträder. Starta mun-mot-mun-metoden.

( Blöder personen ur munnen ska ingen mun mot mun göras ) det är för att ni inte själva ska drabbas av någon smittsam sjukdom.
för sådant måste man ha en pocketmask.. som man sätter över munnen och sen blåser i. vi använder ju oss av rubensblåsa.

Kläder tas endast av om man måste det för att upprätthålla andning.. men se till att det är fritt runt halsen, och med största försiktighet.
Stövlar osv behövs som regel inte tas av. Det innebär risker med att ta av kläder.



Ryggskada

Personen skall ligga stilla, det är mycket viktigt!

Att armar och ben rör på sig kan vara svårt att förhindra, men det viktigaste är att ryggen är stilla för att förhindra en ev. förlamning. Framstupa sidoläge skall alltså INTE användas med tanke på eventuella ryggmärgsskador. Spärra hellre av vägen än flytta personen.

Tänk på att en ryggskada inte alltid känns, så om personen är uppe och springer runt på olycksplatsen är detta ingen garanti för att ryggen är oskadad. ( 20% av dessa har en ryggskada som visar sig sen på röntgen ) Adrenalinpåslaget man får i samband med chock gör att man inte känner smärta. Adrenalinet som frisätts gör också att man inte blöder så mycket.

Prata med den skadade. Domningar, pirrningar kan vara tecken på ryggskada eller nerver som ligger i kläm. Fråga om de kan röra på fötter, och om de känner att ni tar dom i benen.
Vi har speciell utrustning för att fixera sådana skador. Kallad spineboard, det är en bräda av plast som man spänner fast patienten på, samt fixerar med remmar. flyttar man sådan patient och de har skada högt upp i nacken, så kan denne sluta andas när ryggmärgen går av, samt att denne blir lam . Så STÖRSTA försiktighet. Men ligger denne på mage utan andning...ja då är det tillåtet att vända på personen. Men kan man vara flera så är det att föredra, en håller ett stadigt tag i nacken, de andra hjälper till att rulla runt personen.. den som håller i nacken är chef ! denne räknar.. ett.. två..tre, sen vänder man försiktigt, och sakta på personen.
Gör bara det absolut nödvändigaste för att andningen ska komma igång i samband med ryggskada.



Blödning

Det är svårt att bedöma om en stor blödning föreligger, vid inre blödningar så syns inte en enda droppe blod. Symtom på kraftig blödning är kalla händer, fötter, att personen är blek, har hög puls,(räkna den i handleden eller på halsen) är "seg" i huvudet och törstig. Ge INTE personen något att dricka. Detta ställer till komplikationer vid en operation.

Att personen efter ett tag blir förvirrad och pratar långsamt är ofta ett tecken på en kraftig blödning – hjärnan får inte tillräckligt med syre. Hur personen har uppfört sig är betydelsefull information till ambulanspersonalen – information som ingen annan än du, som var på plats, kan ge! har personen tappat orienteringen gradvis ? vet inte vad det är för dag osv.

Artärer = pulsådror,( syresätter organen) blöder stötvis.
Vid en sån här blödning blir man av med mycket blod på kort tid.

Vener = blodådror, blöder jämt och långsamt.(blod som är på väg tillbaka till hjärtat för nytt syre)
De är de blåa ådrorna som du kan se på dig själv.

Kapillärer = hårrörskärl, blöder ymnigt.
Inblandade vid vanliga skrubbsår. har ingen större betydelse i dessa sammanhang.

Håll tryck mot blödningen och placera blödningen i ett högläge. Bry dig inte om en eventuell infektionsrisk – det är helt oväsentligt i sammanhanget. det fixar man sen med antibiotika inne på sjukhuset.

GLÖM EJ ! att fortlöpande kontrollera andningen! Hur då? Prata och få svar från den skadade! Andningen är viktigast! Efter att ha stoppat blödning, gå tillbaka till att kontrollera andning igen !!

Chock ! Är ett allvarligt tillstånd.. det kan

Indikera allvarlig blödning, eventuellt även inre blödning. Kontrollera ABC. Vid psykisk chock, försök att vara lugn och stanna hos den skadade. värme o vila är nummer ett här.

Kom i håg att om en bil har voltat i säg 100 km/h .. och det finns flera i bilen... en kanske har dött o sitter kvar i fordonet.. nån annan kanske springer runt på olycksplatsen, så har sannolikt den som springer runt nån skada i kroppen som kan vara dödande, ett brustet inre organ tex.Denne har ju vart med om samma kraft i bilen som en har dött av. Så bara för att nån är ute o går chockad omkring så betyder inte det att den har klarat sig. MEN, man tar dom i ett senare skede när man har åtgärdat dom som behöver en först.

En annan sak... er egen säkerhet ! se till att få stopp på trafiken... gå inte fram till nån som ligger mitt på vägen.Vi ställer ju våra fordon som skydd för oss själva med blåljusen på... sen jobbar man bakom ambulansen.
riskera ALDRIG er egen hälsa. Går ni fram till en bil, kontrollera om airbagen har löst ut, har den inte det så kan den göra det när som helst, har ni huvet i vägen så kan de gå riktigt illa.Som referens till airbagens kraft = om ni lägger 4 vinterdäck på en airbag på marken .. lös ut airbagen o däcken flyger 2-3 meter upp i luften så se upp !! har airbagen löst ut redan så räkna med att patienten inte hör och ser så bra, trumhinnorna går ofta sönder av smällen, samt att airbagen är täckt med ett pulver som patienten får i ögonen. Underarmarna kan ha brännskador. ( nu kanske ni har bältet på er i fortsättningen)

rapportera sen till ambulanspersonalen vad som hänt, hur de skadade har betett sig.. om nån har tappat medvetandet sakta osv..


Vanliga mc skador är frakturer.. när man krockar med en bil, så flyger man ofta över styret.. med konsekvens att båda lårbenen knäcks på vägen .. eftersom man fastnar under styret på väg över. När lårben går av så blöder man upp till en liter, går båda av = dubbla. En vuxen man har ca: 7 % av kroppsvikten i blodmängd/kvinnor ca:6%
väger man 80 kilo, så har man ca: 5,6 liter blod i kroppen.Vid båda lårbenen knäckta så blöder man 2 liter som sätter sig runt skadan i låren, Nu har du 3,6 liter kvar i blodbanan. Nu är du illa ute !!
Har du dessutom en brusten mjälte,(vanligt) så handlar det om tur och skicklighet från ambulanspersonal om du ska överleva , eftersom det är vi som upptäcker dessa blödningar, åtgärdar,ger läkemedel, stabiliserar.
Blodmängden kommer inte att räcka till för att syresätta livsviktiga organ såsom hjärna, njurar , lever.Till detta kan man lägga att det sannolikt finns en skallskada inblandad(Bara den är dödlig) ,eftersom motorcyklister gör en luftfärd och ofta landar med huvet först. Bryter man bäckenet så kan man blöda hela sin blodmängd invärtes.Detta kan man råka ut för oavsett skinnställ och ryggskydd ! Kroppen är helt enkelt inte från början skapt för att susa runt i över 100 Km/h och sen stoppas upp tvärt. Blodet ska vara i blodådrorna och inte ligga i magen, eller insprängt i musklerna.

i en mc olycka så kan man utgå ifrån att ryggen/bäckenet är skadat , samt att risken för skallskada åxå är MYCKET stor.

Skallskada Gör man en luftfärd över en bil eller in i träd så är det huvet som sticker ut, det kommer att träffa marken först. En oerhörd kraft genom den energi som utvecklas av hastigheten du färdas i. Hjärnan ligger löst innanför skallbenet och hålls fast av förlängda märgen som går upp från ryggen. Vid en krasch så kommer hjärnan att slå i på insidan av skallbenet för att sen studsa tillbaka till motsatt sida inne i huvet. Här uppstår nu en blödning . Eftersom skallbenet är stenhårt så kan inte det ge vika för den svullnad som hjärnan får och blödningen gör åxå att hjärnan blir större. När inte hjärnan kan ta vägen någonstans så trycks den i stället ihop. Enda hjälpen nu är att såga upp skallbenet för att lätta på trycket, MYCKET allvarligt och dödar dig mellan sekunder till timme om inte ett hål borras i huvudet. En hjälm skyddar alltså inte eftersom hjärnan ändå ligger löst innanför skallen.
Samma sak kan hända om man ramlar i gatan, får en smäll över käften osv.
Ett sent tecken och när väldigt lite tid finns kvar för att göra nåt är att ena pupillen är större än den andra. Ha ingen övertro på att - ja har hjälm så det är ju lugnt ! Lita på ambulanssjuksköterskan som tittar noga på dig. Finns orsak till det !

Använd alla skydd som finns.Använd alltid det bästa, inklusive ryggskydd.. åk inte med ryggsäck där du har mobilen och andra hårda saker. Sätt hellre fast ryggsäcken på tanken.
Tänk på att oavsett alla dessa skydd så löper du en stor risk att drabbas av allvarliga skador i en mc krasch !! Framför allt !! åk INTE över din förmåga !
Det ENDA som hjälper dig är sänkt hastighet..eftersom ökad hastighet ger många gånger större skador vid ev olycka. Fantasi om att kunna se när och var och hur en olycka kan inträffa kan rädda ditt liv. Hög hastighet på chans kommer med sannolikt att ta livet av dig , eller skada dig för resten av ditt liv. Ta INTE den chansen.



Följ dessa råd,och du har gjort allt man kan som lekman. Det har en enorm betydelse för den skadade..
Vi som jobbar inom ambulanssjukvården har OTROLIGT avancerad utrustning, samt kunskap för att hjälpa olycksdrabbade men vi kan ju ha många mil att åka, vilket tar tid , tid som kan vara oerhört viktig för den som är med om en olycka. Vi åker så fort det bara går och försöker alltid att göra allt för den som är skadad men ibland har vi just tiden emot oss , trafik , långa avstånd är ett problem. Vi har 7 mil att åka till den punkt som är längst bort ifrån där jag arbetar , Det tar sina minuter för oss att ta oss dit trots full gas och blåljus.Är du där så kan du med dessa råd göra skillnad och vi tillsammans kan hjälpa den som är skadad till att återgå till ett normalt liv igen.

vill någon kopiera detta så gör det utan ändringar eftersom det är medicinska råd.Meddela mig om du vill sprida det.
jag är glad om jag kan vara till hjälp, det här är ju för er säkerhet. Det är kanske just du som behöver hjälp en dag, och en kamrat har läst detta.Hoppas vi inte ses i mitt arbete ! Va rädd om er.
Anders Sjölander /Leg Ambulanssjuksköterska
Fredde@vtr

Användarvisningsbild
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis okt 16, 2007 8:59 am
Ort: Stockholm
Hoj: VTR1000F-98
Kön: Man

Re: Om du kommer först till en olycka

Inläggav Fire » fre maj 14, 2010 2:22 am

Hmm, gillar INTE detta inlägg!
Allt är i princip rätt MEN åt h-e för mycket information ( i vissa moment för lite) för en vanlig hojåkare att ta till sig.... Inte för att jag misstror folks läsförståelse utan mera för att jag vet att det krävs mycket övning på detta för att undvika onödiga följdskador! (Brandman & vi är till 99% först på plats av blåljuspersonalen i min region)
Inlägget borde skrivas om till en kortfattad "manual" om detta skall spridas! Först då kan detta bli till vad det är tänkt....
Vidare borde alla öva i någon form på detta scenario, t.ex. vid avrostningar/kurser för att få till ett flödesschema och åtgärder som verkligen räddar liv.
(och nej, har inte tullat i förrådet... Har faktiskt beredskap och såg inlägget precis)

/ Fire
Fire

Användarvisningsbild
VTRSponsor
VTRSponsor
 
Inlägg: 400
Blev medlem: sön aug 09, 2009 7:31 pm
Ort: Skillingaryd
Hoj: VTR 1000F -01
Kön: Man

Re: Om du kommer först till en olycka

Inläggav Dc Gear » ons jun 09, 2010 10:54 pm

Annars är det jäkligt nyttigt att gå på HLR kurs, har gått den några gånger men nu är det ett tag sedan! E nog dags att gå den igen snart....... :scratch:
Dc Gear

 

Re: Om du kommer först till en olycka

Inläggav Fire » tor jun 10, 2010 1:47 am

Dc Gear skrev:Annars är det jäkligt nyttigt att gå på HLR kurs, har gått den några gånger men nu är det ett tag sedan! E nog dags att gå den igen snart....... :scratch:


Ja, det är riktigt bra kunskap om det inträffar något i din närhet, typ hjärtstopp, och du har ju en annan säkerhet i det du gör om du har utbildning att falla tillbaka på.
En olycksplats är och förblir en ny situation varje gång, där rätt kunskap kommer att rädda liv och förhindra följdskador, om vederbörande gör rätt...
Kanske det går att bygga på grundkursen och öva mer på just våra specifika olyckor?

Hojpolare emellan....
Skulle det kunna kännas tryggt att veta att polarna har kunskap att ta av mig hjälmen och skapa cirkulation/ syresättning utan att försvåra mina skador om jag inte har förmåga att andas själv :)
Att de låter mig ligga som jag gör, om jag har andning och inte är utsatt för ytterligare fara på platsen....

Hmm, finns en del att ta tag i för SMC?

/ Fire
Fire

Användarvisningsbild
VTRSponsor
VTRSponsor
 
Inlägg: 400
Blev medlem: sön aug 09, 2009 7:31 pm
Ort: Skillingaryd
Hoj: VTR 1000F -01
Kön: Man

Re: Om du kommer först till en olycka

Inläggav hellride » mån aug 23, 2010 9:26 am

Fire skrev:
Dc Gear skrev:Annars är det jäkligt nyttigt att gå på HLR kurs, har gått den några gånger men nu är det ett tag sedan! E nog dags att gå den igen snart....... :scratch:


Ja, det är riktigt bra kunskap om det inträffar något i din närhet, typ hjärtstopp, och du har ju en annan säkerhet i det du gör om du har utbildning att falla tillbaka på.
En olycksplats är och förblir en ny situation varje gång, där rätt kunskap kommer att rädda liv och förhindra följdskador, om vederbörande gör rätt...
Kanske det går att bygga på grundkursen och öva mer på just våra specifika olyckor?

Hojpolare emellan....
Skulle det kunna kännas tryggt att veta att polarna har kunskap att ta av mig hjälmen och skapa cirkulation/ syresättning utan att försvåra mina skador om jag inte har förmåga att andas själv :)
Att de låter mig ligga som jag gör, om jag har andning och inte är utsatt för ytterligare fara på platsen....

Hmm, finns en del att ta tag i för SMC?



/ Fire

Håller med. Det är EXTEMT viktigt med rätt första vård. HLR borde ingå i körutbildningen o vara en del av uppkörningen för alla typer av körkort. (lastbilschaufför, får se en del hemskt längs vägarna)
LIFE Sexually transmitted, always fatal


Knäskrap??? O Repa mina fina knäpuckar???
hellride

Användarvisningsbild
 
Inlägg: 259
Blev medlem: lör maj 08, 2010 8:03 pm
Ort: MOLKOM
Hoj: VTR1000f det närmar sig..
Kön: Man

ett litet tips till!

Inläggav linnolsson » ons jun 27, 2012 5:53 am

fire kan tänka att det ser ut som mycket information men läs det och plugga det då i etapper. alla bör verkligen kunna detta. finns ingen värre känsla än att känna sig otillräcklig (vilket man gör i en trafikolycka) då känns det i alla fall bra att kunna delar och vad du skall kunna göra för att hjälpa till. påpekar igen det viktiga med information från den som var på plats och denns kunskaper. kunskaperna kan verkligen rädda liv. (Jag vet jag är själv sjuksköterska)

tipset är att alla bör ha information i hjälmen så som personnumer, allergier, anhörigas telefonnr, ev mediciner som intas, sjukdomar.
Livet är för kort för att slösas bort!
linnolsson

 
Inlägg: 3
Blev medlem: sön apr 15, 2012 6:50 pm
Ort: Strömstad/Göteborg
Hoj: Hond Vtr1000 f
Kön: Kvinna

Om du kommer först till en olycka

Inläggav Fire » ons jun 27, 2012 10:18 am

Å jag är brandman..... Har varit med om mer än de flesta ser på Tv.
Även att personer i trafikolyckor gör fel så de förvärrar skadorna. Därav min kommentar.
Ingen skall någonsin göra mer än direkt LIVRÄDDANDE åtgärder!
Dvs skapa fria luftvägar, helst UTAN att ta av hjälmen, flytta personer från en livsfarlig miljö... osv
Fire

Användarvisningsbild
VTRSponsor
VTRSponsor
 
Inlägg: 400
Blev medlem: sön aug 09, 2009 7:31 pm
Ort: Skillingaryd
Hoj: VTR 1000F -01
Kön: Man

Om du kommer först till en olycka

Inläggav Fire » ons jun 27, 2012 5:07 pm

Vad det gäller information i hjälmen.....
Tanken är god, fast bättre att lägga in en ICE (in case of emergency) kontakt i telefonboken med samma uppgifter.
Har iofs inte slagit igenom än, men kan göra om vi hjälps åt :-)
Fire

Användarvisningsbild
VTRSponsor
VTRSponsor
 
Inlägg: 400
Blev medlem: sön aug 09, 2009 7:31 pm
Ort: Skillingaryd
Hoj: VTR 1000F -01
Kön: Man

Re: Om du kommer först till en olycka

Inläggav Nesse » ons jun 27, 2012 5:11 pm

Ett problem med telefonboken är ju att de flesta (antagande av mig) med smartphones har kodlås på sina telefoner... Har en ICE på min låsta telefon och smc:s kort i hjälmen och ett märke på ramen som säger att kortet finns i hjälmen.
/Nesse
VTR 1000 F, XL 1000 V, VTX 1300 R
Nesse

Användarvisningsbild
 
Inlägg: 672
Blev medlem: ons maj 30, 2012 2:33 pm
Ort: Örebro
Hoj: VTX1300R,Vtr1000F,XL1000V
Kön: Man

Om du kommer först till en olycka

Inläggav Fire » ons jun 27, 2012 5:25 pm

Ok, du har nog rätt ;-)
Hoppas alla har samma info i plånboken också, då det är den som först kollas.
Hjälmen tar man inte av (om det absolut inte behövs) innan personen är röntgad.
Men hur som helst, informationen bör på något sätt finnas.
Vi som brandmän kollar aldrig efter sånt utan det är polisen i 1:à hand och sjukvårdspersonal i andra.....
På samma sätt som man bör ta ställning till donationskort/registret och registrera sig där.... Om inte jag har nytta av vissa kroppsdelar längre kanske man kan hjälpa någon annan :-)
Fire

Användarvisningsbild
VTRSponsor
VTRSponsor
 
Inlägg: 400
Blev medlem: sön aug 09, 2009 7:31 pm
Ort: Skillingaryd
Hoj: VTR 1000F -01
Kön: Man

Nästa

  

Återgå till Hojrundor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster