Försäkring vid bankörning

Inläggav Fredde@vtr » sön feb 13, 2011 12:45 pm

Jag kollade igenom villkor för båda min SalusAnsvar men även Folksam. Båda hade samma text att försäkringen inte gäller vid hastighetskörning såsom Streetrace och bankörning. Jag hittade inget om utbildning, så jag kan bara misstänka att försäkringen inte gäller. Hur är det då med trafikförsäkring på banan? Låt säga att jag orsakar att någon annan trillar skadar sig mm. Vad gäller då? Är det trafikförsäkringen? På SMC har jag för mig att trafikförsäkring gäller.

Håkan, vad gäller för BP körningen 1-3 juli?

/Fredde
Fredde@vtr

Användarvisningsbild

Hoj: VTR1000F-98
Kön: Man

Re: Försäkring vid bankörning

Inläggav Kalleman » sön feb 13, 2011 5:40 pm

I de flesta fall så gäller inte försäkringen på bandagar. Undantaget är att på SMCs utbildningar gäller flertalet försäkringar, men inte alla. Fördelen med BP är som håkan sagt att det ingår olycksfallsförsäkring i priset. Du är alltså försäkrad men inte hojen. Och det är ju faktiskt klumpen ovanpå hojen som är viktigast, hojen kan man ersätta även om det kan svida i plånboken. Klumpen kan bli mycket mer kostsamt.

Man bör alltid kolla i varje enskilt fall med sitt FB vad som gäller, men generellt så gäller hojförsäkringen alltså INTE på en bandag som inte är arrangerad av SMC.

Har jag missat något viktigt eller var det tydligt nog?
Kalleman

Användarvisningsbild

Hoj: Storm -02

Inläggav håkan » sön feb 13, 2011 6:25 pm

Det är så att generellt kan man säga att inga mc försäkringar gäller vid bankörning FÖRUTOM med SMC.

De flesta jag pratat med som haft helförsäkring och åkt med tex LMS trafikövning eller Actionpics så har både TH och LF betalat ut ersättning eftersom arrangemangen är "professionelt" arrangerade med instruktörer etc.

Detta är ju då från fall till fall, åker man på "bra" arrangemang så kan man ha tur och bolaget betalar ut vid eventuell olycka.

Jag har kört på bandagar nu i 7 år och vurpat 3 gånger (några fler vurpor på roadracingträningar och tävlingar).
Så kör man med lite marginal så har man en rimlig chans att inte vurpa.
Ingen försäkring hade varit billigare än reservdelarna från E-bay, dock har jag personskadeförsäkring vid sidan om det händer nåt med mig.

Med BP kan man teckna extra kaskoförsäkring för mc också om man vill, prisvärt? Vet inte riktigt, har inte vågat kolla upp det ännu :)

Dock är det så med märkesklubb att jag/vi skulle kunna säga att körningen med BP i sommar är ett samarrangemang (vilket det ju också är) och att IF's försäkring då gäller.
Eftersom jag står som "klubbmaster" hos Honda borde detta vara OK.
dock vet jag inte om man måste meddela Honda/IF om det i förväg, det går ju att ta reda på.

Mvh Håkan
Stensby Racing.se VTR.nu sen länge
håkan

Användarvisningsbild
Site Admin
Site Admin

Hoj: Honda CBR 1000RR

Återgå till Försäkringsfrågor