Försäkring & ursprungseffekt

Försäkring & ursprungseffekt

Inläggav David86 » tis feb 09, 2010 11:48 pm

Hej på er!

Såg att det fanns lite blandade trådar om försäkringar och olika motoreffekter men jag tänkte att jag skapar en ny tråd ändå! :)

Min fråga handlar om hur det ligger till med försäkringsofferter som man får av bolagen. Vissa bolag ger pris på 45kW, alltså inte ursprungeffekten på 81kW, vilket ger ett MYCKET trevligare premie! Bolagen påstår att om man skulle teckna en försäkring på den lägre effekten så skulle man automatiskt få en justerad summa (ca 2ggr så stor) senare. Kan detta verkligen stämma? Borde inte offerten gälla som underlag för avtalet?

En följdfråga skulle kunna vara vari ansvaret ligger för att kolla upp effekten. Är det försäkringsbolagets uppgift att kolla upp så rätt effekt försäkras eller är det jag som kund som ska se till att försäkringsbolaget använder rätt siffror?

Tack för all hjälp!
David D
David86

Användarvisningsbild

Hoj: VTR 1000f -99
Kön: Man

Re: Försäkring & ursprungseffekt

Inläggav Tweety » ons feb 10, 2010 12:07 am

Lag/regelmässigt är du ansvarig för att ha lämnat korrekt uppgift... Dessutom så skall ditt besiktnings instrument (papper) visa korrekt siffra, om du "ändrar tillbaka" till ursprung så skall du registreringsbesiktiga mm... Lagmässigt dvs... Att sen den lagen följs i ungefär samma utsträckning som hastighetsbegränsingar är en annan femma...

Vad som kan hända dock är att försäkringsbolaget vägrar betala ut något överhuvud taget om det visar sig vid en olycka att du lämnat fel uppgifter...

Jo, offerten gäller som underlag, men samma förutsättningar gäller, att du lämnat korrekt uppgift...

Mao, i slutändan så är det ditt samvete som styr...
VTR 1000F + CBR 929RR + CBR 954RR + CBR 1000RR + VTR 1000SP1/2 (RC-51) + 1 st galning = RCBVTR 1000F
Tweety

Hoj: RCBVTR 1000F (97 till 09)

Inläggav Skeeter » ons feb 10, 2010 12:13 am

Mig veterligen är det bara länsförsäkringar som accepterar 45kW och sätter premien därefter.

Ang ansvarsfördelningen så vore det konstigt om ansvaret för att lämna korrekta uppgifter om effekt skulle ligga hos någon annan än försäkringstagaren. Om en tillräckligt stor ändring av effekt gjorts så ska man ju enligt lag registreringsbesiktiga om fordonet med den nya effekten.

Sen kan man ju alltid argumentera att man som ägare borde förstå om hojen har 45 eller 81kW efter en provkörning eller två...

Edit :shock: Slow fingers, small keyboard....

Ang ersättning vid fel effekt så beror det nog på olyckans art och omständigheter om de väljer att dels kontrollera effekt och sedan bestämma hur stor reduktion på ersättningen det blir.
Senast redigerad av Skeeter ons feb 10, 2010 12:41 am, redigerad totalt 3 gånger.
Skeeter

Inläggav David86 » ons feb 10, 2010 12:14 am

Tack för hjälpen och det ruggigt snabba svaren :)

Som student försöker man ju vrida och vända på allt för att spara dom där (tusentals) kronorna.
Tanken var att ha lite mer kött på benen om man skulle hamna i diskussion med fbolagen.
David86

Användarvisningsbild

Hoj: VTR 1000f -99

Återgå till Försäkringsfrågor